Volvo S90: nu helemaal officieel
Dit is hem dan: de nieuwe S90 van Volvo. Een verrassing is de Zweedse sedan niet meer, want van een miniatuur S90 circuleerden al maandenlang foto’s op het internet. Toch heeft Volvo nog enkele verrassingen in petto, waaronder een systeem dat dieren herkent.
De S90 is de afgelopen jaren onder de codenaam V541 ontwikkeld en volgt de enigszins verouderde S80 op. De huidige (tweede generatie) S80 is sinds 2007 leverbaar. Eind jaren negentig debuteerde de modelnaam, maar met de komst van de S90 gaat de S80-benaming de geschiedenisboeken in. De S90 is overigens een bekende naam, want in de jaren negentig werd de type-aanduiding kortstondig gebruikt voor de Volvo 960.
“Op het programma staat onder meer een T8 Twin Engine”
Net als de XC90 staat de S90 op het fonkelnieuwe SPA-platform (Scalable Product Architecture). De estatevariant van de S90, V90 genaamd, staat eveneens op die bodemarchitectuur en laat volgend jaar pas zijn gezicht zien. Mede door het nieuwe SPA-platform wordt de S90 ongeveer 125 kilogram lichter dan de S80. Dezelfde gewichtsbesparing geldt voor de V90 ten opzichte van de V70.
Veel details over de S90 weten we nog niet, want Volvo geeft nog geen technische informatie vrij. De Zweedse autobouwer maakt wel openbaar dat de S90 over diverse autonome rijfuncties beschikt, waaronder Pilot Assist, dat de auto met subtiele stuurbewegingen tussen de wegbelijning houdt tot snelheden van 130 km/h. Andere primeur is dat de S90 als eerste Volvo met City Safety nu ook grotere dieren kan herkennen, zoals paarden, rendieren of edelherten. Het systeem functioneert zowel overdag als ‘s nachts. Bij herkenning van een dier geeft het systeem allereerst een waarschuwingssignaal of grijpt het indien nodig in met een remingreep.
“De S90 kan naast mensen ook dieren herkennen”
Informatie over de motoren is nog niet bekend, met uitzondering van de officiële aankondiging dat de S90 ook met de T8 Twin Engine plug-in hybride aandrijflijn op de markt komt. Deze aandrijflijn is identiek aan die van de XC90 T8 en bestaat dus uit een 320 pk sterke 2,0 liter viercilinder benzinemotor met turbo en supercharger plus een 80 pk sterke elektromotor. Dat resulteert in 407 pk en 640 Nm trekkracht. Met een lithium-ion accupakket van 9,6 kWh moet de S90 in theorie 40 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden. De S90 komt ook als T6 AWD met een 320 pk sterke vierpitter. Mogelijk volgen er ook nog een D4 (190 pk), D5 (225 pk) en een T5 (254 pk).
De S90 wacht een belangrijke taak, want met de sedan hoopt Volvo een sterkere speler te worden in het segment van zakensedans als de Audi A6 en BMW 5 Serie (de belangrijkste concurrenten). “Als je kijkt naar onze S80-verkopen hebben we nooit indruk kunnen maken in het segment van deze premium sedans”, vertelde Volvo’s voormalige marketingbaas Alain Visser. “We moeten eerlijk zijn en dat toegeven. Maar met de nieuwe S90 willen we alles veranderen. Dat doen we niet zoals de gevestigde orde. We kiezen voor een eigen weg.”
“De S90 wacht een belangrijke taak”
Volgens Visser hoopt Volvo zich te onderscheiden met een compleet eigen gezicht. “Sedans zijn in het algemeen relatief saai. Geen designafdeling durft er risico’s mee te nemen. Bij de S90 hebben we dat wel proberen te doen.” De Volvo S90 debuteert in januari op de autoshow van Detroit en komt in de zomer op de markt. De V90 debuteert op de autoshow van Genève in maart en volgt enkele maanden na de marktlancering van de S90. De T8-versie volgt later dan de reguliere diesel- en benzinemotoren.
Volvo S80 – generatie 2
Volvo S80 – generatie 1
Volvo S90 – 1995
Volvo 960
Volvo 760
Volvo 260
Lees ook:
Ook interessant
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen
-
Rolls-Royce Spectre Lunaflair is meest exclusieve Rolls-Royce ooit
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Waarom Volvo nog steeds wil dat EU verbrandingsmotor verbant
-
Kijk, dít kan er gebeuren als jij in de auto op je telefoon zit!
-
Onderzoek: Jan Modaal kan van A naar B reizen niet meer betalen
-
Zo! Die nieuwe Skoda Elroq is een scherpe aanbieding