Volvo S60 op de boot naar Europa
De eerste exemplaren van de fonkelnieuwe Volvo S60 zijn begonnen aan de oversteek van de Verenigde Staten naar Europa. De auto’s zullen via België naar Nederland komen.
Het is voor het eerst dat Volvo auto’s in de Verenigde Staten maakt die ook in Europa worden aangeboden. De S60 heeft de eer. Het is echter geen primeur dat de Zweedse autobouwer auto’s in Europa aanbiedt, die elders in de wereld worden gemaakt. De huidige S90 rolt voor de Europese klant in China van de band.
Gerucht
Liefst veertig jaar werd er over een Amerikaanse fabriek gediscussieerd, maar dankzij de huidige topman heeft Volvo Cars nu een productiefaciliteit in de Verenigde Staten. In drie jaar tijd werd de fabriek South Carolina, waar ook BMW en verschillende automotive toeleveranciers hun fabrieken hebben, gerealiseerd. Liefst achttien staten plus Mexico werden door het Volvo-management bezocht voordat de keuze op het zuidoostelijk gelegen Charleston viel. “Op een gegeven moment ging het gerucht dat Volvo zich zou terugtrekken uit de Verenigde Staten, wat totale onzin was. Op dat moment besloten we Mexico als vestigingsland te schrappen, waarmee we ook ons vertrouwen aan de loyale Amerikaanse dealers zouden geven. We kozen voor Charleston. Uiteindelijk zijn alle subsidies overal gelijk, maar de mensen spraken ons het meest aan. Terugkijkend zijn ze alle afspraken nagekomen”, legt bestuurslid Lex Kerssemakers in gesprek met Autovisie uit, toen president van Volvo Cars USA. In het bosrijke gebied rond Charleston, waar het inwonertal al geruime tijd snel groeit en waar vanuit de lucht de vele nieuwbouwhuizen opvallen, werd een 1,1 miljard dollar kostende fabriek gebouwd.
Body-in-white
Met uitzondering van het persen van de body-in-white-delen (wat is uitbesteed) en de motorenproductie (die in Europa blijft) maakt de fabriek complete auto’s. “We begonnen met niets, helemaal niets. Zelfs geen mensen. We hebben onze eigen specialisten uit China, België en Zweden ingevlogen en die zijn begonnen om de fabriek op te bouwen. Ik was bij de eerste fase betrokken, de zoektocht, het aanstellen van het team en de start van de bouw. Ik zag het team steeds groter worden”, legt Kerssemakers uit. “Ik heb de eerste steen gelegd. Dat was gaaf. Ze moesten me uit de graafmachine trekken, ik vond het geweldig manoeuvreren. Later kwam ik een van onze Amerikaanse dealerdirecteuren tegen. Hij had de foto’s van mij in de kraan gezien en zei dat hij precies dezelfde had. Toen ik vroeg waarom hij er een had, liet hij weten dat hij weleens na een zware werkdag een half uurtje in zijn tuin zand ging verplaatsen. Puur om te relaxen”, aldus een lachende Kerssemakers.
Trots
De Nederlander mocht het project niet afmaken, want toen Volvo-topman Hakan Samuelson zag dat het goed zou komen, werd de Nederlander terug naar Europa gehaald. “Ik ken niet iedereen”, zegt Kerssemakers. “Sinds ik weer terug ben in Zweden heb ik mij niet meer met de bouw van de fabriek bemoeid, al valt het natuurlijk wel onder mijn verantwoording. Ik had het graag afgemaakt. Ik ben er trots op.”
R-Design en Polestar Engineered
Als eerste rolt de kakelverse S60 van de band. Inmiddels is bekend dat de volgende XC90 uit Charleston zal komen. De S60 moet goed zijn voor 40.000 stuks per jaar. Met de XC90 en een tweede shift erbij moet de capaciteit van 150.000 stuks worden benut. Afgelopen oktober startte de productie voor de Amerikaanse markt, die traditioneel veel sedans kopen. In Europa verschijnen de auto’s binnenkort. Hier worden alleen de types R-Design (T5, 250 pk) en T6, 310 pk) en Polestar Engineered (T8 Twin Engine, 390 pk/415 pk) aangeboden om het gamma klein en overzichtelijk te houden. Enerzijds houdt de importeur de levertijden zo beperkt, anderzijds wil het bedrijf de S60 nadrukkelijk als sportsedan positioneren. Dieselversies bestaan niet. “Wij zien meer toekomst in elektrificatie en daar steken we liever de mankracht en het ontwikkelingsgeld in. Als je een diesel wil, dan is er wel de V60 waarvan de focus op Europa ligt.”
Export
De S60 gaat in South Carolina op de boot. De poort tot Europa is het Belgische Zeebrugge. Later verschijnt de sportsedan ook op de markt in Turkije, Australië en Nieuw-Zeeland, gevolgd door het Midden-Oosten, Afrika en Azië (China uitgezonderd). Van de productie in de Amerikaanse fabriek wordt meer dan 50% geëxporteerd.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8