Volvo laat draadloos oplaadbare XC40 Recharge rondrijden als taxi
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2F295949_Volvo_Cars_tests_new_wireless_charging_technology.jpg)
Volvo gaat testen met het draadloos opladen van elektrische auto’s. Bij de test zullen Volvo XC40 Recharge’s, voorzien van de techniek, ingezet worden als taxi.
Samen met Cabonline, een soort Uber van Scandinavië, laat Volvo meerdere auto’s voor een periode van drie jaar rondrijden. De auto’s krijgen een standplaats in de stad Gotenburg, waar draadloze oplaadpunten te vinden zijn.
Niet meer uitstappen
Als een Volvo XC40 Recharge moet worden opgeladen, wordt de taxi geparkeerd op een parkeerplaats met daarin een draadloos oplaadpunt. Het laadpunt maakt geen fysiek contact met de auto en de chauffeur hoeft daardoor dus niet meer uit te stappen en een kabel in z’n auto te stoppen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2F295950_Volvo_Cars_tests_new_wireless_charging_technology.jpg)
De auto moet dan wel exact goed uitgelijnd zijn boven het laadpad. Hierbij komt het 360-graden camerasysteem van de EV natuurlijk goed van pas.
Eenmaal geparkeerd laadt de XC40 Recharge op met een vermogen van meer dan 40 kW. Dat is bijna vier keer zo snel als aan een snel laadpunt dat je nu op de hoek van de straat vindt. Die levert meestal namelijk maximaal 11 kW. Een snellader is natuurlijk altijd sneller. De XC40 trekt dan maximaal 150 kW naar binnen.
Volvo XC40 Recharge laadt relatief snel draadloos op
Veel andere automerken en startups zijn druk bezig met draadloos opladen. Zo is het bedrijf WiTricity bezig met een draadloze opladers te maken voor auto’s die zonder deze techniek uit de fabriek zijn komen rollen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2F295954_Volvo_Cars_tests_new_wireless_charging_technology.jpg)
Het bedrijf heeft inmiddels al een Tesla Model 3 uitgerust met het systeem, al komt dit qua laadsnelheid niet eens in de buurt van Volvo belooft. De draadloze oplader kan tot maximaal 11 kW laden, een vermogen dat je ook via reguliere laadpalen haalt. Het voordeel zit ‘m natuurlijk in het feit dat je die kabel niet meer uit je bagageruimte moet halen en in de paal moet steken.
Autovisie dubbeltest: Mercedes-Benz EQA vs. Volvo XC40 P8 Recharge
De proef van de Zweden moet uitwijzen of het draadloos opladen werkt voor commerciële doeleinden. De auto’s worden ruim 12 uur per dag gebruikt en rijden ongeveer 100.000 kilometer per jaar. “Het testen van nieuwe laadtechnologie is een goede manier om alternatieve laadmogelijkheden voor onze toekomstige auto’s te ontdekken”, laat Mats Moberg, ontwikkelingsbaas bij Volvo, weten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze klassieker wil je: prachtige Volvo 343 voor 2500 euro
-
Vijf vragen aan: Peter Gillis (Massa is Kassa), realityster en autoliefhebber
-
Rijk Mengsel: gadgets voor jouw roadtrip deze zomer
-
Autovisie Kennisquiz: bijzondere cabrio’s
-
Vijf exemplaren van de McLaren P1 Spider
-
Mercedes-Benz EQXX verbreekt z’n eigen record
-
Nog een Europese Ford-fabriek dicht
-
Toyota bZ4X is nog niet op de weg, maar nu al teruggeroepen
-
Goed nieuws voor kopers BMW M2
-
Deze Bugatti is wél betaalbaar
-
Deze occasion wil je: vijfcilinder Lancia Lybra, echte schoonheid zit van binnen
-
Met dit 2000 pk elektrische Ford-busje zijn pakketbezorgers écht snel