Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 5 okt 2022
Leestijd: 2 minuten

Volvo-dochter: automakers moeten samenwerken aan hybrides

Automakers zouden de bouw van auto’s met hybride verbrandingsmotoren moeten samenvoegen om zo schaalvoordelen te behalen nu zij zich steeds meer op elektrisch aangedreven voertuigen richten. Dat meent althans Michael Fleiss. Hij is topman van Powertrain Engineering Sweden, een dochteronderneming van Volvo die aandrijflijnen bouwt.

Volgens Fleiss is “het ergste dat voor het klimaat en de wereld” kan gebeuren dat de techniek van hybride verbrandingsmotoren niet meer verder wordt ontwikkeld. Dat dreigt echter te gebeuren als autofabrikanten al hun geld in de ontwikkeling van elektrische auto’s steken. Waarom zou je immers meer geld steken in hybrides als de toekomst bij EV’s ligt?

Samenwerken

Het samenvoegen van de ontwikkeling en bouw van hybride verbrandingsmotoren door verschillende autofabrikanten kan dat tegengaan. “Het zou in economisch opzicht zeker logisch zijn. Het is een behoorlijk duur product”, stelt de topman van de Volvo-dochteronderneming.

Hybrides, Volvo XC40 Recharge, draadloos opladen, Taxi
Volvo XC40 Recharge. (Afbeelding: Volvo)

Swedish Powertrain Engineering wil samen met een Chinees zusterbedrijf Geely wel in dat gat duiken. De twee bedrijven, die gezamenlijk onder de naam Aurobay opereren, willen volgens Fleiss “zo snel mogelijk zo groot mogelijk” worden. “Zelfs als alle plannen en ambities uitkomen heeft in 2040 nog driekwart van de auto’s op de weg een verbrandingsmotor.”

Geely (en Volvo) in contact met Renault?

Op geruchten dat Aurobay al in gesprek is met Renault wilde Fleiss niet ingaan. Dat er contact is tussen Renault en Geely is in ieder geval niet uit te sluiten. In 2021 is er immers nog een samenwerkingsverband gesloten tussen Geely en Renault. Met dit plan moeten meer Renaults op de wegen in China en Zuid-Korea verschijnen. Daarbij gaat Geely binnen de joint venture hybridemodellen bouwen.

Deze occasion wil je: Volvo C30 T5 R-Design Polestar

Fleis stelt dat er veel investeerders die geld in het bedrijf willen steken, zegt hij. “Zij zien dat er nog veel te verdienen valt voordat deze technologie uitsterft.” Ook al is de techniek van hybride-auto’s eindig.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.