Volledig nieuw rallywapen: Hyundai i20 Coupé WRC
Het WK rally maakt volgend jaar een grote stap, en Hyundai doet mee: maak kennis met de brute Hyundai i20 Coupé WRC.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F12%2Fi20-Coupe-WRC-three-quarters-rear.jpg)
Hyundai i20 Coupé WRC
Dankzij het nieuwe technisch reglement dat per 2017 in gaat, worden WRC-auto’s een stuk agressiever: meer mechanische grip dankzij betere banden, meer neerwaartse druk door een agressievere bodykit én een bak meer vermogen. Dat wordt natuurlijk smullen!
Hyundai heeft alvast het doek gehaald van de nieuwe strijdwagen: de Hyundai i20 Coupe WRC is alleen in de allerdiepste kern gebaseerd op de productie-i20, maar verschilt technisch natuurlijk enorm van de consumentenauto.
Het vermogensverschil is zelfs nog groter dan met de vorige generatie i20 WRC: die beschikte over ruim 300 pk uit de 1.6 viercilinder met turbo, de nieuwe coupé heeft dik 380 pk dankzij een grotere turborestrictor.
WRC
2017 wordt alweer het vierde seizoen voor het Koreaanse merk in wereldkampioenschap rally. Hoewel Volkswagen onlangs aankondigde te stoppen met de inzet van fabrieksauto’s (waardoor mogelijk nog wel privateers met de nieuwe Polo WRC aan de start kunnen verschijnen), keert Toyota komend jaar juist terug. Ook Citroën en Ford (via M-Sport) zijn weer van de partij.
LEES OOK: TOYOTA YARIS WRC GAAT VOOR WERELDTITEL RALLY 2017
Hyundai houdt daarbij vast aan dezelfde coureursbezetting: Thierry Neuville, Hayden Paddon en Dani Sordo. Kevin Abbring voerde veel testkilometers uit met de nieuwe auto en is daarnaast competitief bezig met de i20 R5 – de Nederlander won vorig weekeinde de hoog aangeschreven Rallye du Var in Frankrijk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit programma is Boer Zoekt Vrouw voor iedereen met een camper, zo daten vanlifers
-
Betaalbaar racen: dit is de BMW M125i van Nederlandse constructeur DayVtec
-
Amerikaanse fabrikant blaast nieuw leven in legendarisch motorblok, en hij wordt bepaald niet kleiner
-
Renault Megane en Scenic krijgen toch weer een brandstofmotor
-
Chinese SUV probeert Range Rover-stunt na te doen, maar faalt hopeloos en sloopt trap op berg
-
Benzine bijna 2,20 euro: ‘Boycot Russische olie en beperkte productie stuwen prijs’
-
Fiat Grande Panda vs. Firefly: deze leuke, betaalbare elektrische auto is het best
-
Tesla komt eindelijk met Apple CarPlay, maar dat ziet er heel anders uit dan bij andere merken
-
Cupra brengt de nieuwste en krachtigste Leon ooit uit: krijgt hij eindelijk Audi’s vijfcilinder?
-
Autovisie Jaarboek 2026: dit is het ideale cadeau voor een autoliefhebber
-
Laat de Lamborghini Urus staan! McLaren komt met grote SUV, en die is er sneller dan je denkt
-
China probeert stoplichtsprintjes te voorkomen met irritant (en nutteloos) stukje wetgeving
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F12%2Fi20-Coupe-WRC-three-quarters-front.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F12%2Fi20-Coupe-WRC-back.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F12%2FHyundai_2017TeamLaunch_svessely009.jpg)