Het WK rally maakt volgend jaar een grote stap, en Hyundai doet mee: maak kennis met de brute Hyundai i20 Coupé WRC.

Hyundai i20 Coupe WRCHyundai i20 Coupe WRC


Hyundai i20 Coupé WRC

Dankzij het nieuwe technisch reglement dat per 2017 in gaat, worden WRC-auto's een stuk agressiever: meer mechanische grip dankzij betere banden, meer neerwaartse druk door een agressievere bodykit én een bak meer vermogen. Dat wordt natuurlijk smullen!

Hyundai heeft alvast het doek gehaald van de nieuwe strijdwagen: de Hyundai i20 Coupe WRC is alleen in de allerdiepste kern gebaseerd op de productie-i20, maar verschilt technisch natuurlijk enorm van de consumentenauto.

Het vermogensverschil is zelfs nog groter dan met de vorige generatie i20 WRC: die beschikte over ruim 300 pk uit de 1.6 viercilinder met turbo, de nieuwe coupé heeft dik 380 pk dankzij een grotere turborestrictor.

WRC

2017 wordt alweer het vierde seizoen voor het Koreaanse merk in wereldkampioenschap rally. Hoewel Volkswagen onlangs aankondigde te stoppen met de inzet van fabrieksauto's (waardoor mogelijk nog wel privateers met de nieuwe Polo WRC aan de start kunnen verschijnen), keert Toyota komend jaar juist terug. Ook Citroën en Ford (via M-Sport) zijn weer van de partij.

LEES OOK: TOYOTA YARIS WRC GAAT VOOR WERELDTITEL RALLY 2017

Hyundai houdt daarbij vast aan dezelfde coureursbezetting: Thierry Neuville, Hayden Paddon en Dani Sordo. Kevin Abbring voerde veel testkilometers uit met de nieuwe auto en is daarnaast competitief bezig met de i20 R5 - de Nederlander won vorig weekeinde de hoog aangeschreven Rallye du Var in Frankrijk.