Volledig elektrische pick-up op basis van Renault Kangoo Z.E.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F03-renault-kangoo-ze-e1556538382545.jpg)
Renault onthult een ‘nieuwe’ bedrijfsauto, want de Renault Kangoo Z.E. is nu ook verkrijgbaar als elektrische pick-up. Hiermee breidt de Franse autofabrikant het aanbod van elektrische bedrijfswagens uit. De pick-up is gebaseerd op de maxi-versie van de Kangoo Z.E.
Aandrijving
Onder de motorkap van de Kangoo Z.E. vind je de elektromotor. De 44 kW (60 pk) sterke krachtbron wordt gevoed door een 33 kWh batterij. Via een 7,4 kW oplaadpunt zou de elektropick-up in ongeveer zes uur volledig opgeladen zijn. Eenmaal vol kunnen er 200 kilometers mee afgelegd worden. Als jouw lunchpauze een uur mag duren, is het volgens Renault mogelijk om 35 kilometer actieradius bij te laden terwijl jij van je welverdiende boterham geniet. Daarna is het weer mogelijk om met de topsnelheid van 130 km/u naar je volgende klus te racen.
Copycat
Het ombouwen wordt overigens gedaan door Veth Automotive uit het gelderse Duiven. Die blijken al langer ook een andere elektrische bedrijfsauto om te bouwen. De Nissan e-NV200 pick-up is namelijk ook in samenwerking met Veth Automotive ontwikkeld. De Renault krijgt precies dezelfde opties als de Nissan die al in 2014 gepresenteerd is. Bovendien heeft de Nissan een sterkere accu van 40 kWh en een actieradius die 80 km hoger ligt (280 km). In Amerika waren de Rivian R1T en de Atlis XT al aangekondigd als stoere elektrische pick-up trucks met supercarprestaties, maar het moge duidelijk zijn dat deze niet hetzelfde doel dienen als de omgebouwde Kangoo Z.E. en de e-NV200.
Vier varianten
Vier varianten zijn mogelijk bij het ombouwen van de Franse (en dus ook de Japanse) bestelauto. De basisvariant heeft geen opbouw en zijwanden, het topmodel is voorzien van een te kippen veegvuil lichtgewicht laadbak. De elektrische pick-up zou volgens Renault een uitkomst zijn voor onder andere hoveniers en gemeentediensten die waarde hechten aan duurzame mobiliteit in stedelijke gebieden.
Betaalbaar?
De basisvariant van de omgebouwde Renault Kangoo Z.E. kost 33.584 euro op basis van batterijkoop. Ter vergelijking: een Nissan e-NV200 pick-up kost 35.270 euro en voor een niet aangepaste Kangoo Z.E. Maxi betaal je bij Renault 29.365 euro. Alle prijzen zijn exclusief de altijd fijne BTW. De nieuwe bedrijfswagen is op allerlei manieren, tegen extra kosten uiteraard, verder aan te kleden. Zo is het mogelijk om onder andere ingebouwde gereedschapskisten en laadbakcoating als optie aan te schaffen. Net als bij de Nissan, maar dat had je waarschijnlijk al geraden.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland
-
Moderne Audi-occasion is nu een vrij betaalbare elektrische auto
-
Volvo EX30 duizenden euro’s goedkoper en nieuwe ‘offroadversie’
-
Nieuwe Tesla Model Y-concurrent biedt zeer goede EV-prestaties
-
Waarom deze nieuwe EV het vooral van z’n prijs moet hebben
-
Waarom het kwakkelende Nissan een fusie met Honda ineens niet meer wil
-
Deze occasion van 20.000 euro heeft een erg handige achterbank
-
In prijs verlaagd: goedkoopste Tesla Model 3 nu nog goedkoper
-
Dit zijn de 5 populairste auto’s van nu en Tesla zit er niet bij
-
Deze Renault rijdt op de Bonneville Salt Flats! Nou, dan weet je het wel…
-
Grootse comeback: Fiat Grande Panda gaat Renault 5 dwarszitten