Volkswagen deelt klimaatplannen voor de toekomst, maar die gelden (nog) niet voor China

Elektrische auto’s bouwen is één, dat volledig klimaatneutraal doen is een tweede. Volkswagen deelt vandaag toekomstplannen voor CO2-neutrale mobiliteit om in 2050 ‘netto CO2-neutraal’ te zijn.

Dat streven is natuurlijk niet zo verrassend, omdat de Europese Unie ook streeft naar klimaatneutraliteit in 2050. Volkswagen zal dus wel mee moeten. Vandaag geeft de fabrikant informatie vrij over hoe ze dat tegen die tijd gaan bereiken, onder de noemer ‘Way to Zero’.

Windmolenparken

Volgens Ralf Brandstätter, de kersverse ceo van Volkswagen, staat een ‘holistische manier’ daarin centraal: van productie en gebruik tot de levensduur van een auto tot aan recycling. Het zegt daarbij te gaan investeren in de bouw van windmolenparken en zonnecentrales. Volgens de fabrikant leidt dat ertoe dat ‘tegen 2025 in verschillende Europese regio’s nieuwe windmolenparken en zonnecentrales worden gebouwd’.

Nieuwe aanklachten tegen Volkswagen: dieselgate krijgt staartje

Het eerste project staat al in de stijgers. Volkswagen heeft namelijk een samenwerking met de bekende energieleverancier RWE. De autobouwer ondersteunt de bouw van een zonnecentrale in Tramm-Göthen, die zonder overheidssubsidie gerealiseerd zal worden. De centrale bevat 420.000 zonnepanelen die samen per jaar 170.000.000 kilowattuur moeten opleveren. Alle geplande projecten samen leveren tegen 2025 ongeveer 7 terawattuur per jaar, zo is de verwachting.

China doet niet mee

Dat moet er niet alleen voor zorgen dat de auto’s van Volkswagen op groene stroom rijden, maar dat ook de fabrieken koolstofarm werken. Volkswagen streeft ernaar om in 2030 alle fabrieken op groene stroom te laten draaien. Tegen die tijd zegt Volkswagen daardoor ook de CO2-uitstoot per auto in Europa met 40 procent te verlagen ten opzichte van 2018. De gemiddelde Volkswagen stoot volgens de fabrikant dan naar verwachting zo’n 17 ton minder CO2 uit. Er is echter één uitzondering: China. De fabrieken in dat land hoeven in 2030 nog niet klimaatneutraal te zijn. Niet de fout of onwil van Volkswagen natuurlijk, maar simpelweg omdat dat land zich nog niet heeft gecommitteerd aan de klimaatneutrale plannen van de rest van de wereld.

De fabrikant zegt dit jaar nog over te stappen op duurzamere componenten voor gebruik in ID.-modellen. Denk daarbij aan batterijbehuizingen, wielen van groen aluminium en emissiearme banden. Het moet ervoor zorgen dat de ecologische voetafdruk in ‘de komende jaren’ al met twee ton per auto wordt verlaagd. Volgens Volkswagen helpt ook de recycling van batterijen daarbij. Het stelt dat in de toekomst meer dan 90 procent van de grondstoffen in een batterij kan worden herbruikt.

ID.-familie

Tegelijkertijd blijft Volkswagen ook haar ID.-familie snel uitbreiden. Gisteren liet de autobouwer de ID.4 GTX zien, een sportieve variant van de ID.4. Nog dit jaar verschijnt de ID.5, een coupé-variant van die auto. Een grotere ID.6 is al gepresenteerd voor China, maar komt waarschijnlijk later ook naar Europa. Audi en Skoda presenteerden onlangs de Q4 E-tron en Enyaq, die ook in verschillende varianten zullen verschijnen. Zustermerk Cupra laat binnenkort de Born zien, een sportieve derivaat van de ID.3. Seat zal zich binnen het concern ontfermen over de ontwikkeling van een elektrische stadsauto, als opvolger van de Mii/Up!/Citigo. Dat model verschijnt echter pas in 2025 en kost dan zo’n 20 mille.

Seat komt met elektrische stadsauto van 20.000 euro