Volkswagen: vraag elektrische auto’s daalt door hoge prijs elektriciteit
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2FVolkswagen-e-Golf-Autovisie.nl_.jpg)
De hoge prijs van elektriciteit heeft volgens Volkswagen invloed op de vraag die er de afgelopen maanden is geweest naar elektrische auto’s. “De verkoop stijgt nog steeds, maar is van koers geraakt”, zegt Thomas Schmall, directeur van de onderdelendivisie bij VW.
Door de hoge prijs van elektriciteit is een volle batterij soms duurder dan een volle tank. Hoewel je hier over het algemeen wel een stukje verder mee kan rijden, wegen de voordelen voor de variabele lasten, als je niet aan de thuislader laadt, nog maar nauwelijks op tegen rijden op diesel of benzine.
Nederland heeft nog voordelen voor elektrische auto’s
Hoewel elektrische auto’s nog wel het voordeel hebben dat er tot en met 2024 geen wegenbelasting over betaald hoeft te worden, is de hoge aanschafprijs iets dat veel consumenten tegenhoudt een EV te kopen. Het is simpelweg nog te duur voor veel Europenanen.
Goedkopere EV’s zijn de oplossing
Goedkopere elektrische auto’s, dat is de oplossing. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Toch zegt directeur van de onderdelendivisie bij Volkswagen: “Alternatieven zouden al in 2026 op de markt kunnen komen. (..) Het betekent kleinere batterijen, omdat grote batterijen in kleine auto’s hoge kosten met zich meebrengen. Een gemiddelde klant rijdt 40 kilometer per dag, dus waarom heb je een actieradius van 500 kilometer nodig.”
EV’s juist populair in Amerika
Hoewel de vraag in Europa naar EV’s even terugloopt, gebeurt in Noord-Amerika het tegenovergestelde. “De afgelopen maanden neemt de vraag iets sneller toe dan verwacht”, aldus Schmall van Volkswagen. Dit heeft met name te maken met de voordelen die kopers van een elektrische auto krijgen door de Inflation Reduction Act.
Deze Inflation Reduction Act zorgt ervoor dat autofabrikanten in de VS belastingvoordelen hebben als zijn onderdelen voor EV’s in Noord-Amerika kopen. Oneerlijke concurrentie vinden veel Europese en Aziatische merken, al werken de lagere kosten wel om elektrische auto’s te stimuleren in het land.
Aandeel elektrische auto’s in Nederland
In Nederland is op dit moment 3,4 procent van alle auto’s een elektrische. Meer dan de helft (52 procent) zijn leaseauto’s.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze elektrische Volkswagen heeft tot 450 km bereik voor nog geen 25.000 euro
-
Hoe de overheid een nieuwe auto voor jou onbetaalbaar gaat maken
-
Puur Japans vakmanschap: de Mazda CX-60 zorgt voor de ultieme rij-ervaring
-
Koopwijzer: Volkswagen Polo – problemen, uitvoeringen en prijzen
-
Dit betaal je voor de duurst mogelijke Volkswagen Golf
-
Bezitters van elektrische auto’s zijn hier het goedkoopst uit van Europa!
-
De Volkswagen ID.3 is vernieuwd, maar het irritantste probleem is er nog
-
Deze Volkswagen ID. Buzz is een ode aan de Porsche Renndienst-bussen
-
Waarom Volkswagen niet wil dat je de ID. Buzz in twee kleuren bestelt
-
Rolls-Royce kondigt radicale koerswijziging aan
-
Nederlandse overheid verkoopt Volkswagen Polo GTI
-
Deze occasion wil je: Volkswagen SP2, de VW die je nog niet kent!