Volkswagen verkoopt meer auto’s, maar winst keldert! Hoe kan dat?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FDB2024AU01265_large-e1743174108962.jpg)
In de eerste drie maanden van 2025 heeft de Volkswagen Groep wereldwijd iets meer auto’s verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Toch ging de winst met bijna 40 procent naar beneden. Hoe kan dat?
Volkswagen verkocht in het eerste kwartaal 2,1 miljoen nieuwe auto’s (een stijging van 1 procent) en haalde daar een omzet uit van 78 miljard euro. Dat is iets meer dan de 75 miljard euro van vorig jaar.
Elektrische Volkswagen-modellen succesvol
Toch ging het met de winst goed mis. Die kwam in januari, februari en maart op 2,9 miljard euro uit, wat 37 procent (!) minder is dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Dat komt door het succes van de elektrische modellen van Audi, Cupra, Porsche, Skoda en Volkswagen, aldus de financiële baas van de Volkswagen Groep, Arno Antlitz.
In Europa is nu twintig procent van de verkochte nieuwe Volkswagen-producten volledig elektrisch. Op andere markten is dat zo’n tien procent.
Marges onder druk door stijgende EV-verkopen
In een interview met Autovisie zei ontwikkelingsdirecteur Kai Grünitz dat de winstmarge op de EV’s van het Volkswagen-concern een stuk lager ligt dan die van brandstofauto’s. En Antlitz lijkt dat te bevestigen.
“Het succes in de markt van onze elektrische auto’s zet onze resultaten onder druk. [Onze operationele winstmarge van 3,7 procent] laat duidelijk zien dat er nog veel werk aan de winkel is voor ons.”
Deze elektrische Volkswagen heeft tot 450 km bereik voor nog geen 25.000 euro
Antlitz schat in dat de situatie gaat veranderen als volgend jaar de compacte Volkswagen ID.2 op de markt komt. Daarop zou een vergelijkbare winstmarge zitten als op een vergelijkbaar brandstofmodel.
Volkswagen Groep zakt weg op Chinese markt
Wat de Volkswagen Group ook parten speelt, zijn de Europese tarieven op in China gebouwde EV’s (de Cupra Tavascan wordt in de Chinese stad Hefei gemaakt) en dalende verkopen in China.
Het aantal registraties daalde er met 6 procent in de eerste drie maanden van 2025. “We kunnen het ons niet veroorloven om nog verder wegzakken”, aldus Antlitz.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze minuscule occasion is ook op de snelweg comfortabel
-
Spotgoedkoop kilometers vreten met Volkswagen diesel-occasion
-
Moderne elektrische occasion kost nog een fractie van nieuwprijs
-
Afschrijvingsknallers! Bentley Flying Spur vs. Volkswagen Phaeton
-
Waarom van de Volkswagen ID.1 geen Cupra- en Skoda-versies komen
-
Waarom de Volkswagen Tayron op ’t eerste gezicht weinig nut heeft
-
Deze ruime occasion is een beetje cliché, maar wel lekker
-
Dit is de allergoedkoopste Volkswagen: de ID.1
-
Is de elektrische Volkswagen ID. Every1 echt voor iedereen?
-
Deze 10.000 euro kostende occasion is heerlijk eigenwijs
-
Deze vier grote autoconcerns zouden klanten misleiden met EV-range
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit