De Volkswagen Up is er vanaf deze zomer met een driecilinder turbomotor met 90 pk. Toch lijkt het erop dat het niet de sterkste versie van de stadsauto gaat worden, want er wordt in Wolfsburg gewerkt aan een Up GTI.

Volkswagen Up GT, Volkswagen Up GTI


Driecilinder

Voordelige mini-Hot Hatches zijn de afgelopen jaren van het toneel verdwenen. Fiat stopte jaren terug met de Panda 100hp en met de komst van de nieuwe Twingo was het ook afgelopen met de Twingo RS. Toch lijkt er nu weer een snel kleintje aan te komen, want insiders vertellen aan het Britse Autocar dat er gewerkt wordt aan een Up GTI. Die auto moet net als de nieuwe Up met 90 pk een 1,0 liter driecilinder turbomotor krijgen, maar dan wel met wat extra pit. Volkswagen levert al een 115 pk sterke variant van de motor in de Golf BlueMotion. Met dat aantal pk's zou de Up GTI vijf pk sterker worden dan de allereerste Golf GTI uit 1976.

LEES OOK: VOLKSWAGEN UP TOCH AAN DE TURBO

Volkswagen Up GT, Volkswagen Up GTI


Up GTI

Vier jaar geleden reden we al met de Up GT, die een 110 pk sterke variant van het blok had. Die auto ging in ongeveer 8,5 tellen naar de 100 km/u en haalde een top van 200 km/u. Het verbruik (en dus de CO2-uitstoot) van de Up GT scheelt nauwelijks iets met de 90 pk sterke productieversie.

Wegligging

Zoals gebruikelijk is bij een GTI is de ophanging aangepast en ligt de auto wat dichter bij het asfalt. Hij zou volgens de insiders op 16 inch wielen komen te staan, met bandenmaat 205/40. Verder moet hij andere bumpers, een dubbele uitlaat en een sportiever interieur krijgen, waarin ook de bekende ruitjesbekleding zit.