Volkswagen toont elektrische Phaeton-opvolger
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdb2018au00106-large-e1519050079120.jpg)
Onder de naam I.D. Vizzion stelt Volkswagen op de Autosalon van Genève 2018 de elektrische opvolger van de Phaeton. Althans, het is een studiemodel waarmee de Duitsers laten zien hoe zo’n limousine er uit kan zien.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdb2018au00106-large-e1519050079120.jpg)
Het is de zoveelste concept car van de Duitse autobouwer onder de naam I.D. Het bedrijf wil daarmee aantonen hoe zij de toekomst voor een productlijn met elektrische aandrijflijn zien. De eerste I.D. was een model van formaat Golf. Daarna volgde onder andere een busje. De Vizzion vormt de andere kant van het VW’ elektro-spectrum, want dat is een luxueuze limousine met een lengte van liefst 5,11 meter.
e-Golf
Maar meer dan prototypes en concept cars is er niet. Op de modellen die tot op heden zijn voorgesteld is het nog tot op z’n vroegst 2020 wachten voordat de eerste elektrotypes uit de I.D.-reeks op de markt komen. Een C-segmentmodel bijt de spits af. Met de komst van die auto verdwijnt tevens de e-Golf uit het leveringsprogramma, aangezien de Duitsers vanaf dat moment louter op de specifieke I.D.-producten voor elektro-aandrijving gaan inzetten.
111 kWh batterij
In het geval van de I.D. Vizzion past Volkswagen een elektrische aandrijflijn toe die bestaat uit twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 225 kW en een 111 kWh grote lithium-ion batterij. De twee elektromotoren maken van de I.D. Vizzion een vierwielaandrijver. Hij zou op een volle acculading maximaal 665 kilometer moeten halen.
Stemcommando’s
Met de I.D. Vizzion verzet Volkswagen weer de bakens, want ditmaal is het niet alleen een studiemodel met elektro-aandrijving. Het is tevens een showcase voor een volledig autonoom rijdende I.D. De auto is in staat om zelf te rijden, sturen en navigeren, zo beweert Volkswagen. De techniek bestaat uit tal van systemen, zoals de bekende assistentiehulpmiddelen. Het conceptmodel beschikt niet eens over een stuurwiel. De inzittenden dienen via stemcommando’s en handgebaren hun wensen kenbaar te maken.
De Autosalon van Genève duurt van 8 tot en met 18 maart.
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze oerdegelijke Volvo V90 schuilt een pk-monster
-
Wij zijn de tel kwijt! Nóg een Chinees merk naar Nederland: Omoda
-
Voor 4 miljoen euro mag je niet eens de weg op met deze Bugatti
-
Zo brengt de nieuwe Lexus LBX luxe in het B-segment
-
Hoe betaalbaar is autorijden nog?
-
BMW iX vs. Hongqi E-HS9: Welke ‘Chinese’ SUV is het best?
-
Zeldzame Ferrari van Fernando Alonso te koop voor fortuin
-
Autovisie Kennisquiz: Le Mans (deel 2/2)
-
Column: Plezier beleven aan een betaalbare auto kan nog steeds!
-
Weer een nieuwe Volkswagen ID.Buzz, en die lijkt meer op de Samba-bus
-
Groei verkopen nieuwe auto’s houdt aan in mei
-
Dit kostte het om je superjacht te parkeren in Monaco rond de F1