Volkswagen-technicus bekent schuld in sjoemelschandaal
Volkswagen was al flink de Sjaak door de onthullingen die tot ‘dieselgate’ leidden, maar is dat nu nog veel meer. Een hooggeplaatste technicus heeft tegenover de Amerikaanse justitie schuld bekend aan het ontwikkelen van de sjoemelsoftware in Volkswagen-diesels. En dat betekent dat meer zaken zullen volgen.
James Robert Liang (62) – die sinds 1983 bij Volkswagen in dienst is – heeft het op een akkoordje gegooid met de openbare aanklager. Hij bekent schuld en werkt mee aan het verdere onderzoek in ruil voor strafvermindering. Liang hangt een gevangenisstraf van vijf jaar en een boete van 250.000 dollar (ruim 220.000 euro) boven het hoofd.
E-mails
Het Amerikaanse Justice Department verwacht dat andere schuldigen binnen het Volkswagen-concern zich snel zullen melden. Het is in het bezit van een groot aantal e-mails van en naar Liang die te maken hebben met het dieselschandaal. Volgens de openbare aanklager weten de betrokkenen dat ze erbij zijn en dat ze maar beter kunnen meewerken.
LEES OOK: ‘UITVINDER’ DSG EIST FORTUIN VAN VOLKSWAGEN
Uit de e-mails zou blijken dat een groep Volkswagen-technici (Liang werkte bij Volkswagens Amerikaanse emissietestcentrum) met de ontwikkeling van de nu beruchte sjoemelsoftwaren begonnen toen duidelijk werd dat ze niet aan de strenge Amerikaanse milieueisen van 2007 konden voldoen als ze ook nog de verwachtingen van Volkswagen Clean Diesel-klanten wilden waarmaken.
Het lachen vergaan
Liang en consorten ontwikkelden iets wat ze een ‘defeat device’ noemden. Een stukje software dat emissietest herkent en vervolgens de dieselmotor in een Volkswagen overschakelt op een schoner programma. De e-mails tussen Liang en zijn collega’s doen tot 2014 vooral jubelend aan, maar krijgen daarna – wanneer de eerste onregelmatigheden in de uitstoot van Volkswagens zijn ontdekt – een bijna wanhopig karakter.
“De e-mails krijgen daarna een bijna wanhopig karakter”
ABC News citeert een aantal e-mails. “We moeten ervoor zorgen dat de autoriteiten geen Gen 1 kunnen testen!”, schreef een Volkswagen-medewerker in juni 2015, waarmee hij doelde op de eerste generatie van Volkswagens Clean Diesel-modellen. En als de California Air Resources Board de Gen 1 toch zou testen? “Dan zal het lachen ons vergaan!!!!!”, aldus dezelfde Volkswagen-medewerker.
Uitlevering
De Amerikaanse justitie hoopt door de bekentenis van Liang op termijn genoeg munitie te hebben om het hogere management van Volkswagen aan te pakken (de Duitse autobouwer houdt zelf vol dat de top nergens van wist). Iets wat moeilijk zal worden omdat de emissie-eisen in Europa veel soepeler zijn en het uitleveringsverdrag tussen de Verenigde Staten en Duitsland alleen geldt voor zaken die in beide landen strafbaar zijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver