Volkswagen ziet de ruimte voor nóg een kleine SUV
Met de Touareg, Tiguan, T-Roc en T-Cross heeft Volkswagen een aardig en breed aanbod voor mensen die in een SUV willen rijden. Toch is dat niet genoeg, want de autobouwer kondigt nu de komst van de Taigo aan.
Dat is een compacte SUV, een soort hoge Polo. Maar dat is de T-Cross toch ook al? Juist, maar dat is een model met een klassiek SUV-lijnenspel. Maar dat is al lang niet meer de carrosserievariant die iedereen wil. Nee, klanten maak je tegenwoordig lekker met een aflopende daklijn die doet denken aan een coupé. En dus doet de Taigo precies dat: het is een compacte SUV-coupé voor klanten die een T-Cross te traditioneel vinden.
Volkswagen Nivus
Helemaal nieuw is het model niet. In Brazilië levert Volkswagen namelijk al sinds vorig jaar de Nivus. De Taigo, die naar Europa komt, is op dat model gebaseerd en optisch tonen de twee dus nogal wat overeenkomsten. Het betekent overigens niet dat de Nivus met een ander naamplaatje vanuit Brazilië naar ons continent komt. De Taigo wordt echt een Europees model, want die ziet in VW’s fabriek in het Spaanse Pamplona het levenslicht.
Volkswagen onthult de Taigo en alle informatie over diens aandrijflijnen en aankleding pas in de zomer, waarna het model vanaf eind 2021 in de showroom staat. Toch hoeven we ons niet meer te laten verrassen. Dat komt enerzijds door de schetsen die de autobouwer nu al deelt, waar de Taigo al goed op is te zien.
Bekende klanten
Bovendien weten we al ongeveer van welke techniek de Taigo gebruik zal maken. Het model staat op dezelfde basis als de Polo en T-Cross en dus zal Volkswagen de beschikbare motoren op die auto’s ook in de Taigo plaatsen. Het zijn bekende klanten, zoals de 1,0-liter TSI met 95 of 110 pk en de 1.5 TSI met 150 pk. Diesels zijn waarschijnlijk uitgesloten voor de Taigo.
Meer informatie verwachten we dus rond de zomer, als Volkswagen echt het doek van de Taigo trekt. Wel meldt de fabrikant nu al dat led-koplampen, een digitaal instrumentarium en een compleet pakket aan rij-assistentiesystemen standaard zijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’