Volkswagen heeft lange tijd de opkomst van de SUV genegeerd, maar ook de stellige Duitsers konden niet anders dan gehoor geven aan de aanhoudende marktvraag. Vandaar dat in korte tijd VW’s leveringsprogramma is uitgebreid met verschillende SUV’s. De nieuwste telg maakt nu zijn opwachting. Begin volgend jaar rondt hij het SUV-gamma aan de onderzijde af.

Volkswagen T-CrossVolkswagen T-Cross


Zijn naam luidt T-Cross, een aanduiding die in lijn is met de grotere modellen. De namen van Volkswagens SUV’s starten allemaal een T. In het geval van de T-Roc en nu ook de T-Cross wordt het karakter zelfs extra benadrukt. De T-Cross komt onder de T-Roc in het programma. In dit zogeheten B-segment nemen de Franse merken Renault (met de Captur) en Peugeot (2008) een sterke positie in, maar de concurrentie heeft volgens Volkswagen de taart nog niet verdeeld. De Duitsers gaan ervan uit dat in de komende jaren de afzet van SUV’s verdubbelt, zodat er meer dan alleen kruimels voor het merk overblijft. Wereldwijd bekeken overigens, want ook in Azië en Amerika blijft de vraag naar SUV’s toenemen. Vandaar dat de autobouwer de T-Cross op hetzelfde moment in Europa (in nota bene Amsterdam), China en Zuid-Amerika presenteerde.

Volkswagen T-CrossVolkswagen T-Cross


Hoger en langer

Volkswagen geeft de T-Cross een lengte van 4,11 meter, waarmee de compacte SUV fractioneel korter is dan de Seat Arona. In vergelijking met de eigen Polo, waarmee de T-Cross net als de Arona zijn technische architectuur deelt, is de boreling iets meer dan vijf centimeter langer. In de hoogte schelen de T-Cross en Polo meer dan 11 cm, wat resulteert in een 10 cm hogere zitpositie in de 1,56 meter hoge compacte SUV. Binnen de afmetingen biedt de T-Cross plaats aan vijf personen. Zij kijken uit over een voorspelbaar gelijnd dashboard met twee digitale schermen. De rugleuning van de stoel van de passagier is optioneel neerklapbaar, zodat je nadat je de in de verhouding 60:40 achterbankleuningen hebt neergeklapt, lange voorwerpen kan meenemen. De achterbank laat zich tegen meerprijs over een afstand van 14 cm verschuiven. De gebruiker kan zodoende kiezen voor een extra grote laadruimte (455 liter) en weinig beenruimte op de tweede zitrij of veel beenruimte achterin met slechts 385 liter aan bagagevolume in de laadbak.

Volkswagen T-CrossVolkswagen T-Cross


Drie- en viercilinder

Voor de aandrijving is bij de marktintroductie keuze uit twee benzinemotoren en een diesel. Laatstgenoemde heeft een slagvolume van 1,6 liter en telt viercilinders. Volkswagen put 95 pk uit de direct ingespoten turbomotor. De benzineblokken hebben drie cilinders met een volume van totaal 1,0 liter. Uit de minst krachtige configuratie haalt Volkswagen 95 pk. De sterkste variant komt tot 115 pk. In een later stadium volgt een 1.5-viercilinder met 150 pk. De benzinemotor, die is voorzien van cilinderuitschakeling, is standaard gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling. De bak zal optioneel beschikbaar komen voor de sterkste 1.0-motor en de oliegestookte 1.6.

Uitrusting T-Cross

Over de aankleding en prijsstelling van de nieuwe T-Cross is nog niets bekend. De fabrikant biedt op de thuismarkt de SUV in drie niveaus aan, te weten een naamloze basisversie, de Life en de Style, die aangevuld kunnen worden met pakketten. Zaken als dodehoeksignalering, climatronic, hoogteverstelling bestuurdersstoel, opberglade onder de passagiersstoel, parkeersensoren en led-verlichting zijn beschikbaar.

Volkswagen T-CrossVolkswagen T-Cross


 

Navara

De T-Cross komt begin volgend jaar op de Nederlandse markt. De productie start al dit jaar. Volkswagen bouwt de SUV in zijn fabriek in het Spaanse Navara, waar ook de Polo van de band rolt. Met de T-Cross in het programma heeft Volkswagen nu vijf SUV’s (T-Cross, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touareg), waarvan drie stuks in de afgelopen achttien maanden zijn verschenen.