Volkswagen zegt weliswaar geen merken te hoeven verkopen om de kosten van dieselgate te kunnen dekken, maar personeel moet er de komende jaren wel degelijk uit. Zo'n 25.000 in de komende tien jaar, als we Bernd Osterloh moeten geloven.

Germany Volkswagen.JPEGGermany Volkswagen.JPEG


Osterloh is voorzitter van Volkswagens ondernemingsraad en zei tegen de Duitse krant Handelsblatt dat er achter de schermen stevig wordt onderhandeld over onder meer kostenbesparingen. In dat kader gaan er in de komende tien jaar waarschijnlijk zo'n 2500 Volkswagen-werknemers per jaar uit. Ze worden door de autofabrikant met vervroegd pensioen te sturen.

LEES OOK: VOLKSWAGEN I.D. IN 2020 IN DE SHOWROOM

Onder meer de vakbonden en de ondernemingsraad proberen te voorkomen dat er gedwongen ontslagen gaan vallen als gevolg van het dieselgateschandaal (dat het concern sowieso al bijna 18 miljard euro gaat kosten). Daarom zetten ze in op natuurlijke afvloeiing. "De banen van Volkswagen-medewerkers zijn veilig", zei Osterloh in Handelsblatt.