Volkswagen is in Hamburg gestart met autonome praktijktests. Voor de proeven worden vijf speciaal aangepaste e-Golfs gebruikt, die zijn uitgerust met elf laserscanners, veertien camera's en zeven radars.


Tijdens een praktijktest genereren die zo'n 5 gigabyte aan data per minuut. In de kofferbak van de e-Golfs is een krachtige computer weggewerkt. Die moet in milliseconden enorme hoeveelheden informatie verwerken over de positie van voetgangers, fietsers, andere auto's, kruisingen, geparkeerde voertuigen. De kunstmatige intelligentie van de e-Golf moet alle relevante objecten en hun bewegingen waarnemen en daar op een goede manier op reageren zonder vals alarm te slaan.

Niveau 4-autonoom

Voor de veiligheid zitten er uiteraard bestuurders in de e-Golfs. Ze houden de werking van de systemen in de gaten en kunnen ingrijpen als dat nodig is. De e-Golfs zijn autonoom op niveau 4. Dat betekent dat ze alleen in een afgebakend gebied en onder bepaalde omstandigheden volledig zelfstandig kunnen rijden. Het doel van Volkswagen is om over een paar jaar met auto's op niveau 5 te komen. Dat is het hoogste autonomieniveau, waarbij een voertuig te allen tijde zelfstandig kan rijden.