Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 17 mrt 2020
Leestijd: 2 minuten

‘Volkswagen sluit fabrieken veel te laat’

Volkswagen liet al eerder weten dat het zijn productiefaciliteiten in Slowakije sluit. Vandaag maakt de autobouwer bekend dat het een groot deel van zijn fabrieken tijdelijk sluit, maar dat besluit komt volgens de ondernemingsraad te laat.

De reden voor het sluiten is bekend. Volkswagen is niet alleen bang dat het virus zich verspreidt, maar ziet ook een groeiende onzekerheid over de levering van onderdelen via externe partijen. Veel fabrieken draaien aankomende vrijdag nog hun laatste diensten, daarna gaat alles op slot. Dat laat het Duitse Manager Magzine weten. Volkswagen heeft nu wereldwijd 25 werknemers in dienst die besmet zijn met het coronavirus. Daarom heeft de ondernemingsraad van de autobouwer nu een brief verstuurd onder zijn werknemers om iedereen te informeren.

Te laat

De ondernemingsraad van de autobouwer vindt echter dat het besluit van de directie te laat komt. Dat blijkt uit de brief die is verstuurd die Manager Magazine onder ogen heeft gekregen. “Voor ons is het te. laat! We verwachten nu een ordelijke stopzetting van de productie”, zo zou er staan. Het OR is van mening dat sommige bestuursleden hun verantwoordelijkheid niet willen nemen.

CEO Hebert Diess zei vandaag tijdens de jaarlijkse persconferentie dat de productie van auto’s al was stopgezet in de Slowaakse, Italiaanse en Portugese fabrieken. “Naar verwachting zullen ook het grootste deel van de rest van de fabrieken zich opmaken voor een onderbreking van twee weken”, aldus Diess. De Chinese fabrieken van Volkswagen hervatten momenteel deels hun productie.

ID.3

Het kan dus ook maar zo zijn dat de levering van de Volkswagen ID.3 wordt vertraagd. Volkswagens meest belangrijke auto in het grote elektro-offensief had het bovendien al lastig zonder het coronavirus. Volgens verschillende bronnen kampt de ID.3 met verschillende softwareproblemen die niet zomaar zijn op te lossen.

Een groot deel van de auto-industrie heeft net als Volkswagen en de rest van de wereld al ingrijpende maatregelen getroffen. Zo sloten PSA en FCA eerder al hun faciliteiten in Europa. Fabrikanten als Nissan en Seat hebben ook al hun faciliteiten in Spanje gesloten. Ferrari en Lamborghini kondigden eerder al aan hun fabrieken te sluiten.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.