Volkswagen: ‘Sjoemelsoftware niet in strijd met Europese wet’
Volkswagen is door dieselgate sterk in de verdediging gedrukt, maar kiest nu voor een felle aanval. Volgens de fabrikant is de ‘sjoemelsoftware’ in zijn diesels namelijk helemaal niet in strijd met de Europese wetgeving.
De Europese Commissie wil dat Volkswagen niet alleen Amerikaanse, maar ook Europese ‘gedupeerden’ financieel gaat compenseren. Het autoconcern wil hier echter niets van weten en slaat nu terug. “De software in voertuigen met het motortype EA-189 is niet in strijd met de Europese wet”, schreef Volkswagen in een e-mail aan diverse media. Dat het merk in opdracht van het Duitse Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) toch auto’s terugroept en wijzigt, ziet het als “goodwill”.
Stikstofoxiden
Daarbij zegt Volkswagen het niet eens te zijn met het Duitse Umweltbundesamt en diverse milieuorganisaties dat de stikstofoxiden in dieselemissies schadelijk zijn voor de gezondheid van mensen en het milieu. “In wetenschappelijk opzicht is er geen duidelijke link te leggen tussen de uitstoot van stikstofoxiden en ziekte of sterfte onder bepaalde bevolkingsgroepen”, aldus de fabrikant.
13 miljard euro
In de Verenigde Staten heeft een rechter eind oktober ingestemd met Volkswagens plan om voor omgerekend zo’n 13 miljard euro Amerikaanse klanten te compenseren. Ongeveer 9 miljard euro is bedoeld voor schadevergoedingen aan klanten en het terugkopen van ‘sjoemeldiesels’, de resterende 4 miljard steekt Volkswagen ter compensatie van ‘milieuschade’ die zijn auto’s hebben aangericht in ‘groene’ projecten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt
-
Bij dit type tankstation is benzine tot 10 procent goedkoper
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg