Volkswagen in de problemen door flauwe 1 april-grap
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2Fdb2021au00239.jpg)
Grapjes worden in de grote zakenwereld niet zo gewaardeerd. Er is namelijk een onderzoek naar Volkswagen gestart, omdat het op 1 april van dit jaar een dolletje met de autosector uithaalde.
1 april is ook voor de autowereld een uitgelezen moment om een goede grap uit te halen. Van naamswijzigingen tot de aankondiging van bizarre modellen: het komt op die dag allemaal voorbij. Maar hoe grappig of flauw dat ook is, slim is het niet altijd. Het kan Volkswagen nu namelijk duur komen te staan.
Geen grap
De Amerikaanse tak van de fabrikant liet, voorafgaand aan de traditionele grapdag, namelijk weten de naam te veranderen in Voltswagen, gezien de enorme transitie naar elektromobiliteit. De autobouwer gaf zelfs via verschillende media aan dat het echt niét om een grap ging. Dat was het uiteraard wel. Volkswagen maakte ‘t ook al snel bekend en bood zelfs excuses aan, nadat het een storm van kritiek had ontvangen.
Zand erover, zou je zeggen. Maar zo denken ze er in de Verenigde Staten niet over. De Amerikaanse beurswaakhond SEC zegt namelijk met een onderzoek naar de 1 april-grap van Volkswagen te zijn gestart. Die organisatie denkt namelijk dat de grap van de Duitse autobouwer een positief effect gehad heeft op de beurskoers. En dat is uiterst kwalijk, want het zou hier dan gaan om pure misleiding. Desalniettemin is de aandelenkoers in die periode nauwelijks zijn veranderd, stellen experts.
Volkswagen werkt mee
Volkswagen blijft erbij dat de naamswijziging enkel was bedoeld als grap, en om aandacht te vestigen op de elektrificatiestrategie en de Amerikaanse lancering van de ID.4. Desondanks is er dus een onderzoek ingesteld, waar Volkswagen overigens volledig aan meewerkt volgens het Duitse Der Spiegel.
Alles wijst er dus op dat het onderzoek met een sisser afloopt, maar positief is deze situatie natuurlijk niet voor Volkswagen. De fabrikant zit immers nog altijd in de nasleep van dieselgate en is hard bezig om schoon schip te maken. Intern twijfelt men door de 1 april-grap ook aan de geloofwaardigheid van het concern, zo schrijven verschillende media.
Lees ook:
Ook interessant
-
Is de 911 S/T de duurste, puurste en lichtste Porsche?
-
Je raadt nooit de motor van deze caravan/camper-Volkswagen T1
-
Vaak krassen op je auto? Deze optie voorkomt ze, aldus Elon Musk
-
‘Goedkope’ Chinese concurrent Mercedes G-klasse kan varen!
-
De allereerste hybride is zuinig en koop je voor minder dan een elektrische fiets
-
Kabinet trekt 125 miljoen uit voor waterstof, dit zijn de plannen
-
Review SsangYong Torres – Te bestellen als je ‘m echt wil hebben
-
Covermodel: Fiat 2300 Coupé, ‘Een waardig topmodel’
-
Lege accu? Dit kost het als je strandt met je elektrische auto
-
Deze auto’s moet je nooit kopen volgens ChatGPT
-
Occasions: 3 comfortabele top-middenklassers voor 15.000 euro
-
Deze zelfgebouwde Saab EX kan van jou zijn, en dat wil je