De overgang naar elektrische aandrijving kost de Volkswagen Group blijkbaar ook ietwat veel. Het concern is nu opzoek naar partners die willen delen in de kosten en de expertise.

Volkswagen MEB 2


Voor veel autofabrikanten geldt steeds meer dat ze moeten gaan samenwerken met anderen om te kunnen overleven. En hoewel de Volkswagen Group hier nog weinig last van lijkt te hebben, is het nu toch ook opzoek naar nieuwe partners. De kosten van het ontwikkelen van nieuwe elektrische aandrijflijnen rijzen ook bij de Duitsers de pan uit. Daarom lijkt het ze nu verstandig om hun opgebouwde expertise in dat segment met andere fabrikanten te delen, tegen een prijs natuurlijk.

Kleinere fabrikanten

"Gezien de gigantische investeringen op het gebied van onderzoek en ontwikkeling die nodig is voor de overstap naar batterij-elektrische voertuigen, zouden veel kleinere fabrikanten van luxe-auto's geïnteresseerd kunnen zijn. Hieronder zouden Aston Martin, McLaren en Maserati kunnen vallen. Ook moeten we BMW en Mercedes-Benz als potentiële partner niet uitsluiten," vertelt Michael Dean, analist bij Bloomberg.

De technologie die nu in de Audi e-tron, Porsche Taycan en Volkswagen ID.3 te vinden zijn, trekken best wat aandacht. Volgens Ulrich Widmann, hoofd ontwikkeling bij Audi, worden er op dit moment al gesprekken gevoerd met meerdere geïnteresseerden. Welke partijen die interesse tonen wil hij helaas niet laten weten.

Record

Voor nu heeft VW zichzelf voorgenomen om de heerser van de elektrische automarkt te worden, en daarmee Tesla van de troon te duwen. Aan de andere kant gaat Tesla het gevecht met Porsche aan op de Nürburgring. Daar willen de Amerikanen de Duitsers het record van de Taycan afpakken met een speciale Tesla Model S Plaid. Maar Porsche heeft nog een geheim wapen achter de hand om het record mogelijk weer terug te pakken.