Volkswagen: ‘Onze klanten leggen dagelijks gemiddeld 42 km af’
Uit onderzoek van het Volkswagen-concern blijkt dat zijn klanten dagelijks gemiddeld 42 kilometer afleggen. Voor de autofabrikant een gegeven om zich op te richten tijdens de ontwikkeling van zijn stekkerhybrides. Met ingang van de Passat, die alweer enige tijd op de markt is, is de plug-in hybride-aandrijflijn in staat om een elektrische actieradius te halen van 55 km.
Volgens Dr. Kai Philipp, verantwoordelijk binnen Volkswagen voor alle stekkerhybrides, is de actieradius van 56 km het doel voor alle plug-in hybrides (PHEV) van het merk. Het betekent dat de klant van een dergelijk model zijn rit volledig elektrisch kan afleggen, aldus de technische man.
Focus op 1.4 TSI-motor
De fabrikant richt zich op een aandrijflijn voor de plug-in hybrides, bestaande uit de benzinemotor, een elektromotor en een automatische transmissie met dubbele koppeling. De verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van 1,4 liter, directe inspuiting en een turbo is specifiek ontwikkeld voor de stekkerhybrides en zal de komende jaren de basis voor de aandrijflijn verzorgen.
Grotere accu, maar niet in formaat
De accu daarentegen zal verder worden ontwikkeld. Sinds de introductie van de Passat GTE vergrootte Volkswagen de capaciteit van de batterij van 8,8 kWh tot 13 kWh, zonder het formaat van het accupakket te aan te vergroten. De fabrikant plaatst de lithium ion-batterij, bestaande uit acht keer 12 batterijcellen, onder de achterbank in het chassis. De unit neemt 96 liter aan ruimte in beslag en weegt 135 kg.
Ook stekkeraansluiting voor Arteon
Philipp geeft aan dat de aandrijflijn in modellen met zowel het MQB- als MLB-platformen past. Zodoende kan de krachtbron in lengterichting als dwars onder de motorkap plaatsnemen. In de Passat GTE levert Volkswagen de aandrijflijn al. Voor zowel de Golf als de Touareg is de geëlektrificeerde viercilinder reeds aangekondigd. De Duitsers brengen later dit jaar ook een Arteon, zowel als vierdeurs coupé als Shooting Brake uit, en lepelt het de motorisering ook in de gefacelifte Tiguan. Of daar meer modellen aan toegevoegd worden, hangt af van de marktvraag. Volkswagen ziet vooralsnog blijkbaar geen reden om het gamma aan te vullen. Met de producten die nu zijn uitgezet elektrificeert Volkswagen zijn bestverkochte modellen, wat de hoge investeringskosten rechtvaardigen.
Plug-in hybride boven hybride
De autobouwer zegt bewust voor plug-in hybrides te kiezen en niet voor hybrides met een kleinere accu en lagere milieubelasting. Met de PHEV kan Volkswagen een lagere CO2-waarde realiseren, wat de fabrikant nodig heeft om aan de gemiddelde CO2-uitstoot van 95 g/km voor zijn vloot te komen. Philipp claimt dat in de praktijk de klant beter af is met de PHEV dan met hybridetechniek zonder stekker, aangezien de elektrische actieradius van de plug-in veel groter is en aansluit op de afstand die de klant dagelijks rijdt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Stellantis ontkent fusieplannen en samenwerking met Renault
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420