Volkswagen onderzoekt draadloos laden voor performance elektro-auto’s
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2FP21_0001_a3_rgb.jpg)
De Amerikaanse divisie van de Volkswagen Groep, ‘Department of Energy’s Oak Ridge National Laboratory (ORNL) en de University of Tennessee (Knoxville) hebben de handen ineen geslagen om draadloos laden voor elektrische auto’s mogelijk te maken. Het onderzoek is gericht op de modellen met krachtige batterijen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2FAudi-RS-e-tron-GT-73.jpg)
Als testonderwerp is gekozen voor de Porsche Taycan, waarop de teams van het autoconcern, het laboratorium en de universiteit zich richten. Volgens een woordvoerder is het al gelukt om de Duitse sportsedan draadloos te laden met 120 kW in plaats van 6,6 kW. Het is voor de onderzoekers nog niet voldoende. Zij willen kijken of ze de techniek geschikt kunnen maken voor 300 kW. Met die kracht zou het accupakket van de Taycan in 10 minuten tot 80% zijn opgeladen.
Of het onderzoek ook daadwerkelijk tot productie van de techniek leidt, is nog niet bekend. Dat hangt wellicht af van de resultaten en interesse vanuit de consument. BMW heeft eerder een proef gedaan, maar dan voor plug-in hybridemodellen. Na ruim een jaar werd de stekker uit het project getrokken. Naar verluidt gaat Genesis op zijn volledig elektrische GV60 de techniek aanbieden. Zustermerk Kia, dat van dezelfde elektrische architectuur gebruik maakt voor de EV6, kiest er bewust voor om draadloos laden nog niet vrij te geven. Volgens Kia maakt de technologie de auto zwaarder en is er nog geen infrastructuur om de auto op deze manier op te laden. De technologie is erg kostbaar. “Zeker in vergelijking met een thuisaansluiting als een wallbox”, aldus Kia.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2FP21_0008_a3_rgb.jpg)
EV-offensief
Tijdens het draadloos laden zijn er veel energieverliezen, maar het samenwerkingsverband claimt al een efficiëntie van 97% bij een laadvermogen van 120 kW te hebben bereikt. Het Volkswagen-concern heeft enkele modellen met een zeer krachtige batterij in het programma. Naast de genoemde Porsche Taycan levert het reeds de Audi E-tron GT. Het komt nog met onder andere elektrische sportwagens van Porsche, de Audi Q6 en A6 E-tron, elektrische Bentley-modellen en een sportsedan voor Lamborghini. De producten maken gebruik van bijna dezelfde techniek, al introduceert Volkswagen over enkele jaren een compleet nieuwe architectuur.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met EV op vakantie? Deze landen hebben vaakst laadpalen op de camping
-
Kia: ‘Te veel EV’s verkopen is een probleem, te veel brandstofauto’s ook’
-
Nee, de batterij van jouw elektrische auto wordt helemaal niet snel slecht!
-
Waarom je de Volkswagen Golf GTI Edition 50 liever niet in de regen rijdt
-
Nieuwe Italiaanse supercar ken je nog niet | Sjoerds Weetjes 456
-
Met dit eenvoudige ‘werk’ verdien je 100.000 euro als klikspaan
-
Volkswagen ID.2 R krijgt de elektromotoren op een bijzondere plek
-
Elektrische rijders massaal misleid: 50% van laadfacturen klopt niet
-
Citroën C3- en DS 3-bezitters mogen niet meer in hun auto rijden! Wat nu?
-
Op dit Europese eiland geldt geen maximumsnelheid
-
Nieuwe Tesla Model Y-concurrent komt toch naar Nederland! Dit kost-ie
-
Auto-CEO’s: ‘Europa nog nooit zo weinig concurrerend geweest’