Volkswagen wil graag een beetje beter komen te liggen bij een wat jongere doelgroep. Hoe pak je dat aan als autofabrikant? Juist, je vernieuwt je logo.

Volkswagen Type 20 Concept


Dit jaar staat in het teken van een nieuwe merkpositionering bij Volkswagen. Tijdens de IAA in Frankfurt volgende maand, wordt dit extra kracht bijgezet. Het Duitse merk zal dan onder andere de belangrijke ID.3 officieel tonen. En dat is niet alles, want VW komt dan ook met een heel nieuw logo. "Het huidige 3D-logo is een tikkeltje zwaar", aldus Jochen Sengpiehl, hoofd marketing van het merk.

Digitaler en moderner

De logo-verandering komt niet uit de lucht vallen. VW begon er al mee toen ze nog bezig waren met het dieselschandaal. Iets waar overigens ook geen einde aan lijkt te komen met wederom nieuwe beschuldigingen. Maar doel van het nieuwe logo is niet het doen vergeten van de betrokkenheid bij het dieselschandaal. Volgens VW is hij ontwikkeld om het merk "beduidend jonger, digitaler en moderner" te laten voorkomen.

Wat het logo precies gaat zijn weten we nog niet. Maar Sengpiehl heeft al wel wat hints laten vallen. Volgens hem is het logo gedestilleerd tot alleen de essentiële componenten. "Hij is plat, open en heeft veel contrast, en is vooral duidelijk. Het nieuwe logo is niet zomaar een logo, het is een icoon." Het nieuwe logo zal in het glanzend wit op een zwarte achtergrond op auto's geplakt worden. Voor GTI's zal er een rode versie van het logo komen.

Volkswagen Beetle Final


Golf 8

Hoe ze die marketingtaal kunnen vertalen zien we pas op de IAA. Daar zal VW de nieuwe badge op de ID.3 als eerste tonen. Grappig is dan weer dat het niet de eerste auto zal zijn met het nieuwe logo. Die eer is weggelegd voor de aankomende Golf 8. Die wordt later dit jaar gelanceerd, maar komt begin 2020 al op de markt. Iets eerder dan de ID.3.

Naast het nieuwe logo zal VW ook een nieuw letterype aannemen. De kleuren donkerblauw en wit blijven gewoon gehandhaafd.