Automakers zetten nu nog vol in op de SUV, maar hoe lang blijven dit soort auto's nog populair? Volgens Volkswagen niet heel lang meer.

vw-id-crozz-suv-concept-red-1


SUV's zijn niet aan te slepen. De hoogpotige grote auto is enorm populair vanwege zijn zitpositie hoog boven de weg en de ruimte die hij biedt. Helaas is hij ook één van de belangrijkste factoren in het feit dat uitstoot van auto's maar niet wil dalen. Maar daar moet in de toekomst verandering in komen, want autofabrikanten maken nu massaal elektrische SUV's. Goede oplossing toch? Niet in de ogen van de jongere autorijder. Deze wil volgens Volkswagen namelijk liever weer een normale auto. Een sedan of een station bijvoorbeeld. Dat beweert Scott Keogh, Volkswagen Group of America's CEO, in een interview met Roadshow.

Opstand

Keogh denkt dat er een 'opstand' tegen de SUV op komst is. Volgens hem wil de jongere automobilist niet meer in een hoge auto rijden. De CEO vergelijkt het met jaren geleden toen de destijds jongere automobilist niet meer dood in een minivan gevonden wilde worden, en zich liever in een SUV vertoonde. De markt verschoof toen enorm snel en het is nog maar de vraag of dat nu weer kan.


Maar in dit geval zou Volkswagen klaar zijn voor de marktverschuiving. Keogh wijst erop dat het nieuwe MED-platform van de fabrikant geschikt is voor ongeveer elk soort auto. Iets wat Volkswagen onlangs liet zien met de ID. Space Vizzion. Dit is een volledig elektrische stationwagon op het MEB-platform. Deze staat gepland voor een marktintroductie in 2022.

Audi

Hoewel ze onder dezelfde groep vallen, zien ze het bij Audi helemaal anders. Daar wordt juist de voorkeur gegeven aan elektrische SUV's, want die verkopen makkelijker. Het eerstvolgende model wordt dan ook een volledig elektrische Q4 e-tron, een SUV op het MEB-platform. Op elektrische versies van de A1 of A3 moeten nog wel even wachten. Het merk wil nog niet eens vertellen of ze überhaupt in de planning staan.