Volkswagen kondigt radicale koerswijziging aan en wordt ‘premium’
De Volkswagen Groep verschuift haar prioriteiten naar de premiummarkt en schrapt daarom 60 procent van de auto’s met verbrandingsmotor. Voor deze koerswijziging neemt het concern acht jaar de tijd.
Financieel hoofd van VW, Arno Antlitz, liet aan The Financial Times weten dat het zwaartepunt van het concern verschuift richting het produceren van meer premium voertuigen. In dit segment zijn de winstmarges per auto hoger. De fabrikant zal dus minder volumes draaien.
Volkswagen wil meer winst en minder volumes
Waar de ene fabrikant – Tesla – extreem wil opschalen en de grootste volumes ter wereld wil draaien, gaat Volkswagen een heel ander pad bewandelen. “Het belangrijkste doel is niet groei”, zegt Antlitz. “We zijn meer gericht op kwaliteit en marges, in plaats van volume en marktaandeel.”
Dieselgate: Volkswagen-topman klapt uit de school over zwijgcultuur
Op dit moment bestaat het aanbod van benzine- en dieselauto’s van de Volkswagen Groep in Europa uit ten minste 100 modellen, zo stelt de CFO. Dit zal verminderen. Wanneer de genoemde 60 procent klopt, zijn er per 2030 dus nog zo’n 40 modellen van het concern te bestellen in Europa.
We moeten toch al afscheid nemen van brandstofauto’s
Aan de ene kant is dit een opzienbarende koerswijziging. De oud-CEO Martin Winterkorn zei in 2018 de best verkopende autofabrikant te willen worden. Aan de andere kant spreek Antlitz enkel over auto’s met een brandstofmotor. Het doel van de fabrikant was al om in 2033 enkel nog elektrische auto’s aan te bieden, en dus is het niet gek dat de modellen met brandstofmotoren in de komende jaren worden geschrapt.
Grote winstmarges zien we al binnen de Volkswagen Group
Wat de koerswijziging exact gaat betekenen voor het modellenaanbod van Volkswagen en alle merken die onder het concern vallen, is nog niet bekend. Feit is dat op goedkope modellen als de Volkswagen Up, Seat Mii en Skoda Citigo weinig marge wordt gemaakt. Dat geldt ook voor de elektrische varianten van die modellen. Zo verdiende Volkswagen vrijwel niets aan de productie van de e-Up.
Al is een auto bouwen in het luxesegment ook niet altijd een voorbode voor succes. Zo heeft de productie van de Volkswagen Phaeton naar verluidt 1,99 miljard euro gekost. Per auto werd er meer dan 28 mille verlies gemaakt. Maar er zijn ook succesverhalen. Zo zijn de Porsche Cayenne en Panamera en de Audi Q3, Q5 en de elektrische modellen financiële toppers binnen het concern.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Deze Golf was nieuw geen succes, maar als occasion een topkeuze
-
Waarom Volkswagen de ID. Buzz-camper in de ijskast zet
-
Deze Volkswagen-bus heeft meer pk’s dan een Golf R
-
Kom uit je SUV! Want de nieuwe Volkswagen Passat is heerlijk
-
Volkswagen ID.7 Tourer lijkt 10 mille duurder dan Passat, maar…
-
Waarom we voor de Volkswagen Tiguan geen leuke kop kunnen verzinnen
-
Waarom je de nieuwe Volkswagen Tiguan op iedere straathoek gaat zien
-
Eindelijk! De Volkswagen ID.7-versie waarop iedereen zit te wachten
-
Waarom duizenden nieuwe Audi’s en Porsches VS niet in mogen
-
Deze 7-zits Volkswagen kent niemand en is nu een betaalbare occasion
-
Volkswagen Golf 8 facelift: de allerlaatste?