Volkswagen gaat zijn logo veranderen, nu de fabrikant steeds meer in de richting van de elektromobiliteit gaat. Het nieuwe beeldmerk wordt volgend jaar onthuld en moet zowel op de neus van een auto als op het scherm van een smartphone goed werken.

VolkswagenVolkswagen


"In vergelijking met voorgaande jaren gaat het niet goed met het merk", aldus Volkswagen-marketingdirecteur Jochen Sengpiehl. Volgens hem komt dat niet alleen door het dieselgateschandaal, maar ook doordat Volkswagen "te Duits" probeerde te zijn.

Minder stijf

"De grote uitdaging is hoe we mensen de elektrische wereld in gaan trekken", aldus Sengpiehl. Volkswagen moet minder stijf worden, denkt hij, meer benaderbaar. "We moeten kleurrijker worden."

Driedimensionaler

De laatste keer dat het VW-logo een update kreeg, was in 2012, toen het iets 'driedimensionaler' werd gemaakt. Verder zijn de gestileerde V en W sinds de Tweede Wereldoorlog eigenlijk niet veranderd.

Modellenoffensief

Volkswagen heeft diverse reclamebureaus gevraagd om met voorstellen te komen. Het nieuwe beeldmerk wordt in 2019 gepresenteerd, een jaar voordat het grote elektrische modellenoffensief van de fabrikant begint met de introductie van de Volkswagen I.D..