Vorig jaar was de Volkswagen ID.R de snelste elektrische auto ooit op de hillclimb. Dit jaar kwam VW terug met een anders ingestelde ID.R en reed daarmee het algemene record van Nick Heidfeld aan flarden.

In 2018 vierde Volkswagen dubbel feest met hun unieke racemonster, de ID.R. De auto was speciaal gemaakt om de Pikes Peak Hillclimb te doen en daar het record voor snelste elektrische auto neer te zetten. Voor de gelegenheid kroop Romain Dumas achter het stuur. Hij ramde de auto niet alleen als snelste elektrische auto, maar ook als allersnelste auto ooit de berg op. Volkswagen had de smaak te pakken en zette de auto onveranderd in op het Goodwood Festival of Speed. Daar liep de recordpoging iets minder goed, want Dumas wist de auto alleen als snelste elektrische auto over de streep te krijgen. Nick Heidfeld mocht zijn record nog een jaartje langer houden.

Veertig seconden

Dit jaar kwam Volkswagen opnieuw naar het Goodwood Festival of Speed. Maar nu nam VW wel de tijd om de ID.R af te stellen voor de 1,8 kilometer lange bergbeklimming. Het resultaat spreekt voor zichzelf. Romain Dumas was zaterdag zo snel dat de commentator het spektakel bijna niet kon bijhouden. Binnen veertig seconden was het feest voorbij en kon Nick Heidfeld na 20 jaar eindelijk zijn record inleveren. De Volkswagen ID.R reed bijna twee seconden sneller dan Heidfeld, die het klusje in 1999 in 41,6 seconden klaarde. Het lijkt er dan ook op dat Dumas met 39,90 seconden voorlopig wel even de nieuwe recordhouder zal zijn.

Volkswagen ID.R op Goodwood


Nick Heidfeld reed als een van de laatsten in een Formule 1-wagen de hillclimb voordat die wagens niet meer mee mochten doen aan de races. Dit in verband met veiligheidsredenen. De racewagens doen nog wel mee met demonstraties. Het verklaart daarmee gelijk een beetje waarom Heidfelds record zo lang heeft kunnen staan.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!