Autovisie
Autovisie Nieuws 3 nov 2020

Volkswagen Golf R legt lat hoger

Ondanks de enorme focus van Volkswagen op de elektrische productlijn ID., ziet de Duitse autobouwer een glorieuze toekomst voor zijn sportieve modellen. Na de GTI, GTI Clubsport en GTD is het nu de beurt aan de Golf R. Niet met de beoogde vijfcilinder turbomotor, maar met een opgepepte 2,0-liter viercilinder turbomotor.

Eind november opent Volkswagen de orderboeken voor het topmodel van de Golf-familie. Wat er op het bestelformulier voor prijskaartje staat, is nog niet bekend. Waartoe de Golf R in staat is, maakt Volkswagen wel ruimschoots voor de marktintroductie bekend. Het is de sterkste Golf ooit geworden. Met 320 pk zet hij weer een stap voorwaarts op de pk-ladder, een toename van 20 pk. Volkswagen zette in op 333 pk, maar heeft daar uiteindelijk van afgezien. Aan Autovisie laat een van de betrokkenen weten dat het merk de driveability van de aandrijflijn met 420 Nm (+ 20 Nm) aan koppel belangrijker vindt dan de waarde in de brochure.

Volkswagen Golf R Volkswagen Golf R

Geen vijfcilinder

Volkswagen valt terug op de viercilinder met een slagvolume van 2,0 liter, maar de techneuten hadden eerder de stille hoop gebruik te kunnen maken van Audi’s vijfcilinder turbomotor met 2,5 liter cilinderinhoud. Dat motorblok levert tegenwoordig dik 400 pk, ruim 80 pk meer dan de nu aangekondigde vierpitter. Audi was echter geen voorstander van het voeden van zijn grote concurrent met de vijfcilinder turbomotor, zoals Autovisie exclusief wereldkundig maakte. Niet alleen vanuit concurrentie-oogpunt, ook vanwege de beperkte productiecapaciteit in zijn fabriek in het Hongaarse Györ.

4Motion

De vierpitter in de Golf R luistert naar de interne motorcode EA888 Evo4. Hij beschikt over directe inspuiting en een turbo. De trekkracht wordt middels de bekende DSG-transmissie met dubbele koppeling en zeven verzetten naar vier wielen gedirigeerd. Het vierwielaandrijfsysteem heet onveranderd 4Motion, maar beschikt over aangepaste elektronica om de motorprestaties op de weg over te brengen. Een nieuwe voorziening luidt R Performance, dat Audi op zijn S3 onder het Quattro-systeem schaart, en die techniek zorgt ervoor dat de trekkracht niet alleen over de voor- en achterwielen wordt verdeeld, ook wordt het koppel per achterwiel optimaal verdeeld. De wielen kunnen de trekkracht gelijkmatig verwerken of tot 100% op het buitenste wiel. Een en ander is afhankelijk van de stuuruitslag, de positie van het gaspedaal, de dwarskrachten en de snelheid van de auto.

Volkswagen Golf R Volkswagen Golf R

Sneller dan voorganger

Volkswagen geeft de R standaard een onderstel met adaptieve dempers mee, terwijl ook de mate van bekrachtiging van de besturing instelbaar is. Op het stuurwiel bevindt zich een R-knop, waarmee de bestuurder na een druk op een knop over een gepersonaliseerd rijkarakter beschikt. Voor het rijden op de Nordschleife heeft de Golf R net als de GTI Clubsport een specifiek rijprogramma met onder andere een zachtere dempingsetting. Op het Duitse circuit is hij 17 tellen rapper dan zijn voorganger.

Topsnelheid Golf R

De Golf R is in staat om 270 km/h te halen, maar daarvoor dient de koper wel het optionele R-Performance-pakket op de prijslijst aan te vinken. Standaard begrenst Volkswagen de hot hatch op 250 km/h. De acceleratie van stilstand naar 100 km/h neemt 4,7 tellen in beslag.

Volkswagen Golf R Volkswagen Golf R

Lichtstrip

Volkswagen trekt de Golf R een gedistingeerd trainingspak aan. Het front is specifiek op het karakter van de krachtigste productie-Golf ooit afgestemd. Hij heeft een unieke grille met typische R-structuur en R-embleem. Erboven bevindt zich een blauwe lichtstrip, die als dagrijverlichting fungeert. Onder aan de bumper heeft Volkswagen een frontsplitter aangebracht, terwijl ook aan de zijkanten van de bumper luchtgeleiders zijn aangebracht. En profil kenmerkt de R zich door dorpelverbreders, 18-inch lichtmetalen wielen in Jerez-design (optioneel 19-inch in Estoril-, Adelaide- of Bergamo-ontwerp), blauwe remklauwen en matchromen buitenspiegelkappen.

Twee keer vier uitlaateindstukken

Aan de achterzijde springt de grote open achterspoiler in het oog, alsmede de in de bumper geïntegreerde diffuser en R-aanduiding centraal op de achterklep. Wederom kent de Golf R vier uitlaatstukken, als setje van twee verdeeld over beide kanten. Tegen meerprijs vervangt Volkswagen de uitlaat door een titanium exemplaar van Akrapovic, dat dankzij de materiaalkeuze 7 kg lichter is. Volkswagen spuit de Golf R in een van de drie beschikbare kleuren, wit (Pure White), blauw (Lapiz Blue Metallic) en zwart (Deep Black Pearl Effect). De koets hangt twee volle centimeters lager boven het wegdek in vergelijking met de reguliere Golf.

Specifieke interieuraankleding

Dat de Golf R speciale sportstoelen met R-aanduiding, lederen bekleding voor het multifunctioneel stuurwiel en carbon fibre dashboardafwerking heeft, mag duidelijk zijn. Ook het digitale instrumentarium is speciaal op de ‘R’-behandeling afgestemd. Je krijgt als gebruiker extra functies, zoals een lay-out met horizontale toerenteller dat afgestemd is op circuitgebruik en een G-meter.

Golf R levering

Met de R in het programma rondt Volkswagen het leveringsprogramma van de Golf voorlopig af. De levering start begin volgend jaar.