Dennis Wilman
Dennis Wilman Nieuws 17 mei 2019
Leestijd: 2 minuten

Volkswagen Golf komt er ook als 48V mild-hybrid

De Volkswagen Golf is in allerlei varianten te krijgen, er is zelfs een volledig elektrische e-Golf op de markt. Maar er is er nog geen met 48V mild-hybrid techniek. Die komt er nu wel omdat in de CO2 strijd alle kleine beetjes helpen. 

Golf 8 mHEV

Het 48V mild-hybridesysteem vindt langzaam maar zeker zijn weg naar steeds meer auto’s. Niet gek, want het systeem levert best wat voordelen. Zo verlaagt het de verbruikscijfers en dat is belangrijk voor de koper, maar ook voor de fabrikant. Die moet namelijk voldoen aan steeds strenger wordende emissienormen. Het was dan ook een kwestie van tijd dat de Volkswagen Golf het mild hybrid-systeem zou krijgen.

Zeilen

Het 48V mild-hybrid systeem wordt al langer gebruikt door Audi die daarmee het turbogat laat verdwijnen maar de auto ook kan laten ‘zeilen’. Volkswagen neemt nagenoeg hetzelfde systeem over, maar zet hem toch iets anders in. Waar Audi de elektrische compressor vooral inzet om de turbo op de motor sneller op te spoelen en daardoor eerder het volle motorvermogen beschikbaar maakt, is het bij de Volkswagen meer op zuinigheid ingericht.

In de Golf heeft het 48V-systeem dus niet zozeer een prestatieverhogende, maar meer een ondersteunende functie. De elektromotor helpt vooral met het op toeren brengen van de motor bij het starten en optrekken van de auto. Daarnaast wekt hij stroom op bij afremmen en daarmee wordt de kleine batterij onder de bijrijdersstoel opgeladen.

FMA-modus

Volgens Volkswagen is een van de belangrijkste features van het systeem dat de auto in FMA-modus (Freewheel, Motor Off) kan rijden. Zodra de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt, schakelt de motor uit. De auto blijft dan ‘doorzeilen’ zonder benzine te verbruiken. De krachtbron start weer op als het gaspedaal ingedrukt wordt. Dit gebeurt bij ongemerkt en het systeem zou volgens de Wolfsburgers tot 0,4 liter per 100 kilometer minder te verbruiken.

Het mild-hybrid-systeem maakt zijn opwachting in de Golf 8 en wordt gekoppeld aan een 1.0 of 1.5 liter EA211 evo-motorblok.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.