Volkswagen Golf GTI TCR: Hot hatch in het kwadraat
Van de Volkswagen Golf GTI TCR draaien petjes als vanzelf anderstevoren. Niet omdat het apparaat te ‘boy racer’-achtig zou zijn, maar omdat hij met 330 pk en een laag wagengewicht als de bliksem van zijn plek komt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2F01_2016-03-08_vwms_kundensport_golf-gti-tcr.jpg)
De TCR is een volbloed racer die Volkswagen heeft ontwikkeld voor de TCR International Series, een laagdrempeliger en minder duur alternatief voor het World Touring Car Championship (WTCC).
De breedgeschouderde Golf GTI, die technisch nagenoeg gelijk is aan de Seat León Cup Racer, haalt 330 pk en 410 Nm uit een 2,0 liter viercilinder turbobenzinemotor, die zijn aandrijfkrachten via een sequentiële zesbak en de voorwielen aan het asfalt brengt.
Hij gaat daarmee in 5,2 seconden van stilstand naar 100 km/h en haalt uiteindelijk een topsnelheid van 230 km/h. Onderhuids monteert Volkswagen onder meer een rolkooi, instelbaar onderstel, FIA-gecertificeerde brandstoftank en competitieremmen.
LEES OOK: JUBILEUMFEEST OP WIELEN – VOLKSWAGEN GOLF GTI CLUBSPORT
Het Duitse merk bouwt dit jaar maar twintig stuks van de Golf GTI TCR. Kopen kun je ze niet meer, want ze zijn allemaal al vergeven aan teams die meerijden in de TCR International Series.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2F02_2016-03-08_vwms_kundensport_golf-gti-tcr.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2F03_2016-03-08_vwms_kundensport_golf-gti-tcr.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2F02_2016-03-08_vwms_kundensport_golf-gti-tcr.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2F03_2016-03-08_vwms_kundensport_golf-gti-tcr.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Heeft de Renault Twingo echt stootrubbers?
-
Waarom bij deze Land Rover Defender een heel stuk mist
-
Druk op Tesla nóg verder opgevoerd na meer klachten over gevaarlijke deurhendels
-
Ferrari wordt piswoest als het deze ‘offroader’ ziet
-
Max Verstappen houdt niet van deze circuits: ‘Daar horen geen F1-auto’s’
-
Eerste elektrische auto van Bentley loopt voorop, zegt het merk. Nou, op dit punt niet…
-
Ford overweegt met deze elektrische auto te stoppen: ‘De vraag is er gewoon niet’
-
Paniekerig van rijstrook wisselen om een route te volgen? Dankzij Polestar hoeft dat niet meer
-
Duitsland over op digitaal kentekenbewijs: Nederlanders kunnen al testen
-
Waarom de Yangwang U9 (nog) méér is dan alleen de snelste auto ter wereld
-
‘Elon, Elon!’ Juichende aandeelhouders Tesla keuren obscene beloning Elon Musk goed
-
De Volkswagen Golf GTI Clubsport Edition 50 kost bijna 100.000 euro! (als je hem aankleedt)