Volkswagen Golf GTI TCR: Hot hatch in het kwadraat
Van de Volkswagen Golf GTI TCR draaien petjes als vanzelf anderstevoren. Niet omdat het apparaat te ‘boy racer’-achtig zou zijn, maar omdat hij met 330 pk en een laag wagengewicht als de bliksem van zijn plek komt.
De TCR is een volbloed racer die Volkswagen heeft ontwikkeld voor de TCR International Series, een laagdrempeliger en minder duur alternatief voor het World Touring Car Championship (WTCC).
“De breedgeschouderde Golf GTI is technisch gelijk aan de Seat León Cup Racer”
De breedgeschouderde Golf GTI, die technisch nagenoeg gelijk is aan de Seat León Cup Racer, haalt 330 pk en 410 Nm uit een 2,0 liter viercilinder turbobenzinemotor, die zijn aandrijfkrachten via een sequentiële zesbak en de voorwielen aan het asfalt brengt.
Hij gaat daarmee in 5,2 seconden van stilstand naar 100 km/h en haalt uiteindelijk een topsnelheid van 230 km/h. Onderhuids monteert Volkswagen onder meer een rolkooi, instelbaar onderstel, FIA-gecertificeerde brandstoftank en competitieremmen.
LEES OOK: JUBILEUMFEEST OP WIELEN – VOLKSWAGEN GOLF GTI CLUBSPORT
Het Duitse merk bouwt dit jaar maar twintig stuks van de Golf GTI TCR. Kopen kun je ze niet meer, want ze zijn allemaal al vergeven aan teams die meerijden in de TCR International Series.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!