De allereerste Volkswagen Golf GTI gaf 'power to the people', maar de Clubsport S-versie van de allernieuwste haalt die 'power' weer bij 'the people' weg. Want het ding kost niet minder dan een halve ton!

volkswagen_golf_72volkswagen_golf_72


Heel erg vrij naar de Martosaurus Rex (aka Mart Smeets): 'Mag ik zeggen hoeveel dat in guldens is? Nee, dat mag ik niet zeggen.' Maar dat maakt niet uit, ik doe het toch. Een vanafprijs van 50.390 euro voor een Golfje GTI? Dat is dus 111.044 gulden.

"Mag ik zeggen hoeveel dat in guldens is? Nee, dat mag ik niet zeggen"

Voor dat bedrag kon je in 2001 een... euhm... tja... Golf R32 kopen. Toegegeven, die was een paar rooitjes goedkoper, maar produceerde dan ook 70 pk minder. Het punt is, de Golf GTI is zijn volksheldenstatus natuurlijk al lang tijd geleden kwijtgeraakt (geldt ook voor de Ford Focus (vroeger Escort) RS natuurlijk).

Tien exemplaren

Prima, praten we niet meer over, want 'het volk' kan ook helemaal niet genieten van deze Clubsport S-versie. Er komen niet meer dan tien exemplaren naar Nederland en daarvan is het grootste deel volgens Volkswagen al verkocht.

Geen achterbank

De topsnelheid van de Volkswagen ligt op 265 km/h en de acceleratie van stilstand naar 100 km/h doet hij in 5,8 seconden. Mede met dank aan een lager wagengewicht overigens. In de zoektocht naar minder kilo's moesten onder meer de achterbank en de middenarmsteun het veld ruimen.