We hadden hem eigenlijk al op de Autosalon van Parijs 2016 verwacht, maar hij stond er uiteindelijk niet. Volkswagen zal de vernieuwde Golf pas begin volgende maand aan het grote publiek tonen. Het gaat volgens de autobouwer om de achtste generatie, terwijl het feitelijk een Golf 7,5 is.

Computerillustratie Schulte Design


Computerillustratie Schulte Design

Zoals de Golf 6 een ingrijpend gewijzigde Golf 5 is, zo is de Golf 8 een gerestylede en aangepaste Golf 7. De autobouwer heeft echter zoveel aan de auto gewijzigd dat het concern van een nieuwe generatie spreekt. Dat begint bij het uiterlijk. De gehele voorzijde zal nieuw zijn. Hij krijgt kleinere lichtunits, een bredere grille en een geheel hertekende bumper. Aan de achterzijde is eveneens een en ander gewijzigd, om de Golf-liefhebbers duidelijk te maken dat er weer een nieuwe editie is.

Mild Hybrid

Volkswagen zelf laat nog weinig los over de nieuwe generatie. De basisstructuur van de Golf blijft behouden, ware het niet dat de MQB-architectuur is aangepast. Naar verluidt heeft Volkswagen wederom gekeken hoe het de kosten van de technische basis heeft kunnen reduceren. Wat er nieuw zal zijn, wordt later deze maand of pas begin november bekend gemaakt. Volgens de eerste berichten komt de Golf er met een aangepaste 1.0-driecilinder turbomotor voor een mild hybrid-versie. De elektronisch aangestuurde turbo zorgt ervoor dat er van een turbogat geen sprake is en direct invloed heeft op de motorprestaties.

Computerillustratie Schulte Design


Computerillustratie Schulte Design

Bijna 33 miljoen

De historie van de Golf wordt voortgezet. Sinds de productiestart in 1974 zijn er bijna 33 miljoen exemplaren verkocht. Op 31 december 2015 stond de productieteller op exact 32.590.025 stuks. Op dezelfde dag stonden er in Nederland 313.066 Golf-jes in Nederland geregistreerd. Voor de bouw van de eerste miljoen eenheden had Volkswagen twee jaar nodig. Al na 14 jaar had het bedrijf 10.000.000 stuks vervaardigd. Gemiddeld bouwde VW over de afgelopen 42 jaar 2.120 Golfs per dag. Het huidige model wordt in vijf fabrieken op vier continenten geproduceerd, terwijl de Golf in 155 landen wordt aangeboden.