Volkswagen-baas krijgt volle steun uit belangrijke hoek

Het rommelt alweer binnen de top van de Volkswagen Groep, maar ceo Herbert Diess krijgt nu steun uit belangrijke hoek. De families Porsche en Piëch spreken namelijk hun vertrouwen in de Oostenrijker uit.

Dat gebeurt allemaal na de commotie die vorige week is ontstaan naar aanleiding van Diess’ uitspraken. De grote VW-baas heeft enige tijd geleden namelijk gezegd dat er 30.000 banen op de tocht staan binnen het concern. Dat zou het gevolg zijn van de transitie naar elektrische mobiliteit.

Ja hoor: topman van Volkswagen staat alwéér ter discussie

Spoedvergadering

Die uitspraken werden niet gewaardeerd door verschillende hooggeplaatste commissarissen. Diess werd al snel tegengesproken door zijn eigen collega’s, terwijl er vorige week een spoedvergadering werd gepland om de toekomst van Diess te bespreken. Men zou hem er vooral van betichten geen interesse te hebben in de zorgen die spelen bij de ongeveer 675.000 werknemers die het bedrijf telt.

In Zwickau rolt momenteel ook de Cupra Born van de band.

Inmiddels hebben de belangrijkste aandeelhouders van de Volkswagen Groep het vertrouwen in Diess uitgesproken, zo meldt Automotive News Europe. De families Porsche en Piëch zeggen hem ‘te blijven steunen’. “Er is geen verandering in hun standpunt”, zo stelt een woordvoerder van de families.

Zorgen om Wolfsburg

Ook heeft Diess het VW-personeel in Wolfsburg persoonlijk toegesproken. Zijn woorden waren echter niet verzachtend. “Ik maak me zorgen om Wolfsburg”, zo zou de Volkswagen-baas hebben gezegd. “Ik wil dat uw kinderen in kleinkinderen nog steeds een vaste baan kunnen hebben, hier bij ons in Wolfsburg. Dat is mijn punt vandaag, en daarom ben ik hier.”

Bij deze Superchargers kun je nu ook laden als je géén Tesla hebt

Diess heeft de werknemers dan ook op het hart gedrukt dat er méér en vooral sneller elektrische voertuigen moeten worden geproduceerd dan nu het geval. Enkel op die manier gelooft de Oostenrijker er in dat zijn bedrijf competitief kan blijven met bijvoorbeeld Tesla, hét grote voorbeeld voor Diess. Op dit moment duurt het zo’n 30 uur om een elektrische auto in de Volkswagen-fabriek in Zwickau te produceren. Dat moet volgend jaar al zijn teruggebracht tot 20 uur. In Tesla’s fabriek in Berlijn duurt het straks naar verluidt slechts 10 uur om een auto te bouwen.