Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 11 mei 2022
Leestijd: 2 minuten

Volkswagen-baas geeft Seat onduidelijke hoop

Vorige maand leek het er nog op dat er na dit decennium eigenlijk geen plek meer is voor Seat in de Volkswagen Groep, maar daar komt CEO Herbert Diess nu op terug. Al is zijn bericht niet heel erg duidelijk.

“Cupra vervangt Seat niet”, zo schrijft Diess op zijn eigen LinkedIn-pagina. “Maar het helpt om winstgevend te worden. In tijden van beperkte levering van halfgeleiders geven we prioriteit aan het produceren van Cupra’s met een hogere marge ten opzichte van sommige Seat-modellen.”

Moeten we het over een paar jaar zonder Seat doen?

Meer marge

Diess zegt dat er wat elektrificatie betreft nu ook prioriteit aan Cupra wordt gegeven, simpelweg omdat er meer marge op die auto’s zit en het bedrijf daar dus meer aan kan verdienen. Het is volgens Diess “economisch gezien heel logisch. Ook onze dealers profiteren daarvan”.

Cupra Born

De Oostenrijker vervolgt door te zeggen dat Seat een heel sterk modellengamma heeft. Sterker dan ooit, zegt hij zelf, met auto’s als de Ibiza, Arona, Ateca, Leon en Tarraco. “We verwachten nog vele jaren succes met deze modelreeks en updates die nog moeten komen.” Daar blijft het bij wat betreft de boodschap voor het Spaanse merk, en ook Diess rept met geen woord over toekomstige en nieuwe modellen. Hij zegt dus enkel dat de huidige modellen blijven bestaan en geüpdatet worden met de nodige facelifts. Dat klinkt toch nog altijd alsof het merk langzaam zal sterven.

Seat moet winstgevend worden

“Ik ben er zeker van dat Wayne (Griffiths, CEO van het merk, red.) er alles aan doet om zoveel mogelijk auto’s te verkopen om Seat zo snel mogelijk winstgevend te maken: het is de hoogste tijd…”, zo sluit Diess veelzeggend af.

Wayne Griffiths, ceo van Cupra en Seat.

Het grootste nieuws voor Seat kwam onlangs in de vorm van de kleine EV’s van de hele groep. Cupra, Skoda en Volkswagen komen alle drie met een eigen compact model op de elektrische MEB-basis. Seat krijgt zeker géén eigen model, maar zal de drie wel produceren in diens Spaanse fabrieken. Hoe het toekomstige modellengamma van Seat eruit ziet, blijft dus ook na het bericht van Diess onduidelijk.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.