Volkswagen: 30.000 banen weg in vier jaar
Het zat eraan te komen: Volkswagen schrapt tot en met 2020 zo’n 30.000 banen. De sanering moet het geplaagde concern een jaarlijkse kostenbesparing van 3,7 miljard euro opleveren. Aan de andere kant creëert Volkswagen ook 9000 nieuwe werkplekken door flink te investeren in elektrische auto’s.
Bij Volkswagen werken wereldwijd ruim 600.000 mensen. Daarvan verliezen dus 30.000 in de komenden jaren hun baan, waarvan 23.000 in Duitsland en de rest vooral in Brazilië en Argentinië. Dat moet bij elkaar ongeveer 3,7 miljard euro per jaar gaan opleveren. Gedwongen ontslagen zijn echter tot en met 2025 uitgesloten.
Winstmarge
Volgens een woordvoerder van Volkswagen moet door de reorganisatie vooral de winstmarge van het concern groeien. Die ligt nu op een schamele 1,6 procent, maar moet over vier jaar 4 procent worden (ter vergelijking: die van BMW is bijna 10 procent, die van Peugeot en Renault ongeveer 6 procent). Ook de productiviteit in de fabrieken moet omhoog, en wel met zo’n 25 procent.
“We gaan onze merken volledig omgooien en dat is hard nodig”, zei Volkswagens bestuursvoorzitter Herbert Diess tijdens een persconferentie. “Er komen grote veranderingen aan in de autobranche en tot voor kort was Volkswagen daar niet tegen opgewassen. Wij bouwen uitstekende auto’s, maar verdienen daar te weinig aan. Ons rendement ligt ver achter in vergelijking met de concurrentie.”
Elektrische auto’s
Volkswagen investeert daarbij in totaal 3,5 miljard euro in de ontwikkeling van elektrische auto’s, waardoor 9000 nieuwe banen ontstaan, vooral in Duitsland. De autofabrikant kondigde afgelopen jaar aan vol in te zetten op stekkervoertuigen. Het bedrijf ziet dat als de weg terug omhoog, na het miljarden kostende dieselgateschandaal. “Wolfsburg moet het nieuwe Silicon Valley worden”, aldus bestuursvoorzitter Diess.
Sjoemelsoftware
Vorig jaar kwam aan het licht dat de Duitse autobouwer jarenlang de uitstootcijfers van zijn dieselmotoren heeft gemanipuleerd. Volkswagens rustte zijn TDI-modellen uit met een stukje software dat de motor tijdens een emissietest overschakelde op een veel schoner programma. Het bedrijf is alleen in de Verenigde Staten al bijna 18 miljard kwijt aan compensaties en boetes.
Lees ook:
Ook interessant
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken