Puristen keurden de watergekoelde viercilinder Porsche’s geen blik waardig maar de 40 jaar geleden geïntroduceerde 924 was weldegelijk een verkoopsucces.

porsche_924_2porsche_924_2


Begin jaren ’70 zocht Volkswagen de samenwerking met Porsche voor de ontwikkeling van een nieuwe sportcoupé. Door de oliecrisis verloor Volkswagen de interesse in het project dat uiteindelijk alleen door Porsche werd gedragen. Het verklaart waarom de sportwagen die als Porsche 924 op de markt kwam, zoveel techniek en onderdelen met Volkswagen- en Audi-modellen deelde. Zo vormde de viercilinder benzinemotor uit onder meer de Audi 100 de basis voor de krachtbron. Porsche gaf er echter zijn eigen draai aan en vergrootte de cilinderinhoud tot twee liter. Een gesmede krukas, gegoten zuigers en een K-jetronic inspuitsysteem brachten het vermogen op 125 pk bij 4800 min-1.

"Nederlander Harm Lagaaij tekende een sportwagen met een grote glazen achterruit"

Een van de mannen die de 924 zijn vorm gaf, was de Nederlander Harm Lagaaij. Hij tekende een sportwagen met een grote glazen achterruit die in zijn geheel geopend kon worden om toegang te geven tot een bruikbare bagageruimte. Samen met de neerklapbare bank achterin was de 924 daarmee ook geschikt voor jonge gezinnen. De klapkoplampen herbergen de lichtunits van de Volkswagen Golf I. Porsche had bij de overname van het project bedongen dat de 924 gebouwd zou worden in de NSU-fabriek in Neckarsulm ten noorden van Stuttgart. In die fabriek liep de productie van de NSU RO80 met wankelmotor op zijn eind. Porsche sloot in 1975 het contract en in de zomer van datzelfde jaar kwamen de eerste voorserie-exemplaren van de band. Vanaf begin 1976 stond de 924 bij de Porsche dealers.

Door de jaren heen werd de 924 in goede Porsche traditie verder verfijnd met onder meer een andere versnellingsbak. Ook kwamen er nieuwe, krachtigere versies waaronder de 924 Turbo en 924 Carrera GT. In 1986 werd de tweeliter krachtbron vervangen door de 2,5 liter Porsche motor die het merk ook in de 944 gebruikte. Deze 924S met 150 pk bleef tot 1988 in productie. De bredere Porsche 944 was een doorontwikkeling van de 924 en werd op zijn beurt weer opgevolgd door de 968.

"De 924 ontpopte zich tot het eerste echte volumemodel van Porsche"

De 924 bezorgde Porsche veel nieuwe klanten en ontpopte zich daarmee tot het eerste echte volumemodel van het Duitse merk. In het eerste verkoopjaar (1976) werden er 5.145 verkocht en in 1977 waren het er al 23.889. In 1981 rolde de 100.000ste Porsche 924 van de band in Neckarsulm. In totaal bouwde Porsche 134.689 exemplaren van de 924 en 924 Turbo en 16.282 stuks van de 924 S. Vanaf de marktintroductie had de 924 zes jaar garantie op doorroesten van binnenuit – een unicum in die tijd. In 1981 kreeg de 924 zelfs een verzinkte carrosserie. Inmiddels worden de 924 en zijn nazaten ontdekt als begeerlijke klassieker met stijgende prijzen tot gevolg. Het heeft 40 jaar moeten duren maar eindelijk is er dan hier het verhaal uit Autovisie over de viercilinder Volks-Porsche's.