Volgende generatie DS 4 laat van zich horen
In slechts drie jaar tijd introduceerde DS Automobiles drie nieuwe modellen en nummer vier is nu aanstaande. Komend voorjaar stelt DS de nieuwe generatie 4 voor. Over de auto, die onder de projectnaam D41 wordt ontwikkeld, licht het luxemerk van PSA nu een tipje van de sluier.
Erg ver licht DS de sluier nog niet op, want het gaat echt om minimale informatie die de autobouwer op dit moment prijs geeft. De daadwerkelijke onthulling staat voor begin volgend jaar gepland en de verkoop vangt pas in de tweede helft van 2021 aan. Het merk neemt de tijd. Het hoeft ook geen rekening te houden met een bestaand model, want de bouw van de vorige DS 4 is al enige tijd geleden gestaakt.
Geen elektrische DS 4
De 4 borduurt als het om de naam gaat voort op zijn voorganger, maar voor de rest is alles nieuw. Als technische basis stapt de 4 over van het PF2-platform op de bodemsectie EMP2. Dat betekent dat de 4 niet met een elektrische aandrijflijn komt. De architectuur EMP2 is daarop niet berekent. De fabrikant kondigt echter wel een plug-in hybride-aandrijflijn aan. Het gaat om een bekende installatie, bestaande uit een 1,6 liter viercilinder benzinemotor met elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 225 pk. Naast de hybrideversie verschijnen ook een benzine- en dieselversies.
Traditionele hatchback
Hoe DS de krachtcentrales verpakt, geeft het merk nog niet aan. Het wordt volgens de interne informatie waarover Autovisie beschikt een traditionele hatchback. Het vijfdeurs koetswerk is geschikt om een extra aankleding te geven, zodat een DS 4 Crossback later volgt. Het merk laat echter doorschemeren dat er meerdere varianten volgen. Dat de 4 over een eigen gezicht beschikt, mag duidelijk zijn. De 3, 7 en 9 zijn allemaal opvallende verschijningen.
Duitsland door Opel
De bouw van de DS 4 start al redelijk snel. Begin volgend jaar moet de serieproductie van start gaan. De auto wordt door zustermerk Opel in Duitsland gebouwd. De Duitsers vervaardigen de middenklasser op dezelfde productielijn als de Astra, waarvan een nieuwe generatie op dezelfde basis spoedig volgt.
Tijdlijn DS
De aanduiding DS dateert uit de jaren vijftig, toen Citroën het introduceerde op een spiksplinternieuwe sedan. Nadat de productlijn uit productie ging, bleef het tot begin deze eeuw stil. Citroën herintroduceerde de inmiddels iconische naam als luxemodellen binnen het eigen gamma, zoals de DS3, DS4 en DS5, om er vervolgens een zelfstandig merk met eigen designafdeling en ontwikkelingsafdeling van te maken. In 2014 ontstond het plan, waarna DS in 2015 als autofabrikant werd geïntroduceerd. Bij het uitzetten van de plannen koos het management in 2014 direct voor een modellengamma met zes productlijnen. In 2018 verscheen het eerste model, de 3 Crossback. Daarna verscheen de 7 Crossback en binnenkort start de levering van de reeds voorgestelde 9.
HEB JE DEZE CONCEPT CAR VAN DS WEL EENS GEZIEN?
Onbegrepen concept
De 4 zet de lijn voort die in 2010 is gestart met de DS4 onder Citroën-vlag. De vorige editie werd als vierdeurs coupé met een nadrukkelijke hatchback-designstijl neergezet. Dat niet iedereen de positionering begreep bleek al snel uit de verkoopvolumes. De afzet viel tegen. Door een Crossback-variant met grotere bodemvrijheid en wat exterieure opsmuk te introduceren, trokken de verkoopcijfers snel aan. Waar Citroën rekende op een percentage van 10% bleek de Crossback goed te zijn voor 30% van de DS4-afzet.
In 2015 doopte de fabrikant het model om van Citroën DS4 in DS 4. In 2018 staakte de autobouwer de productie van de middenklasser, om er in 2020 een vervolg aan te geven.
Foto’s toont het studiemodel Divine.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30
-
Met deze Google Maps-instelling bespaar je veel benzine
-
Hoe de Alfa Romeo Milano de Italiaanse wet overtreedt