Met de LaFerrari toonde Ferrari aan een hybridesportwagen te kunnen bouwen. Maar het was geen eenmalige actie. De Italiaanse sportwagenfabrikant gaat de gecombineerde verbrandingsmotor met een elektro-unit op grotere schaal toepassen.

Sergio MarchionneSergio Marchionne


Sergio Marchionne (links)

“De eerste testauto’s zijn al de weg op”, zegt Sergio Marchionne, topman van Ferrari. Volgens de boomlange topman van het legendarische merk moet de techniek al in 2019 productierijp zijn. “Je zult het in 2019 zien”, stelt hij.

Omarmen

Marchionne geeft aan dat de hybridetechniek in de sportwagens van het merk een andere rol gaat krijgen dan in de gelimiteerde LaFerrari. “Ferrari zal elektrificatie voor sportwagens in de toekomst omarmen. De volgende hybrideversie is complexer dan de LaFerrari”, legt Marchionne uit. “In de LaFerrari had het hybridesysteem als doel om meer vermogen te leveren. In de productie-auto’s heeft de hybridetechniek een andere rol”. Marchionne laat zich verder niet uit over de geëlektrificeerde Ferrari’s.


488-opvolger

De 488 zal van het huidige programma als eerste worden vervangen, en wel in 2019. Aangezien Marchionne aangeeft dat de techniek in datzelfde jaar beschikbaar komt, zou de 488-opvolger de eerste in serie gebouwde Ferrari met elektrificatie kunnen zijn.