“Volgende Bugatti wordt zeker geen Rimac met andere badge”
Sinds vorig jaar maakt Bugatti niet langer deel uit van de Volkswagen Group. Nadat het merk in 1998 door Volkswagen werd ingelijfd, is het in 2021 overgenomen door het Kroatische Rimac. In gesprek met Automotive News Europe geeft de nieuwe eigenaar, de jonge Mate Rimac aan, dat hij de toekomst van Bugatti garandeert.
Het Volkswagen-concern wilde niet langer in Bugatti investeren, ondanks dat CEO Stephan Winkelmann -inmiddels naar Lamborghini overgeplaatst- het merk met commercieel interessante projecten winstgevend kreeg. Winkelmann stak er veel energie in om Bugatti te behouden, maar het Volkswagen-management besloot toch anders. Mate Rimac bevestigt tegenover Automotive News Europe dat Bugatti in de afgelopen jaren zelfs zeer succesvol was. “Het bedrijf is zelfs winstgevend. Stephan Winkelmann heeft echt goed werk geleverd en heeft me een goed bedrijf nagelaten om op voort te bouwen. Winstgevendheid was dus niet echt het probleem voor Volkswagen. Het probleem was: wat komt er daarna? Want als je naar Bugatti kijkt, is het allemaal gebaseerd op de W16-motor, die bijna twee decennia oud is. Het is een geweldige krachtbron die de hypercar-business heeft gecreëerd.”
Toekomstvisie
Mate Rimac bevestigt wat Autovisie al verschillende malen exclusief schreef. Hoe ziet de toekomst van Bugatti er uit? De top van de onderneming keek in de loop der jaren al naar andere carrosserievormen als een sportsedan en een miljoen euro kostend instapmodel, met de overgang van verbrandingsmotoren naar geëlektrificeerde aandrijflijnen wist Bugatti niet welke koers te varen. Het bedrijf keek naar zowel hybride als volledig elektrisch, verpakt in andere types dan louter hypercars. Tal van onderzoeken liet het uitvoeren en klanten werden meerdere malen bij het bedenken van de toekomstvisie betrokken.
In gesprek met Stephan Winkelmann: Van Lamborghini naar Bugatti en terug
Uitverkocht
Nu de Chiron officieel is uitverkocht en de laatste auto’s in 2024 de fabriekspoort in Molsheim verlaten, zou Mate Rimac heel eenvoudig zijn eigen Rimac Nevera kunnen pakken en er een Bugatti-sausje overheen kunnen gieten. “Daar ben ik op tegen”, geeft Mate aan. “Bugatti zal worden ontwikkeld op een manier die financieel haalbaar is. We hebben alles in de Nevera helemaal opnieuw ontwikkeld. Je zult in die auto niet één stuk vinden dat je op een andere auto kunt vinden. En dat hebben we gedaan met een klein budget in vergelijking met wat bijvoorbeeld Volkswagen in de Chiron heeft geïnvesteerd. We zullen hetzelfde doen voor toekomstige Bugatti’s, door echt uitzonderlijke producten te maken die niet vergelijkbaar zijn met iets anders op de markt, maar zonder er miljarden aan uit te geven. Dat is echt de sleutel.”
Geëlektrificeerde Bugatti onderweg
Mate maakt van Bugatti nog geen merk met louter elektrische modellen, zoals het vorige management overwoog. En of hij vasthoudt aan de sportwagen, is ook de vraag. Bugatti in handen van Volkswagen werkte aan een crossover, waarbij gekeken werd naar een twee- en vijfdeursmodel met 2+2- en vierzitsconfiguratie, zo heeft Autovisie uitgezocht.
Tegen Automotive News Europe zegt Mate: “Ik ben een man van elektrische auto’s, maar een Bugatti moet nog een tijdje een verbrandingsmotor hebben. Het zal zwaar geëlektrificeerd zijn, maar we zullen een zeer aantrekkelijke verbrandingsmotor hebben. Als mensen de volgende generatie Bugatti zien, denk ik dat ze verbaasd zullen zijn dat ik op zoiets aandrong, omdat mensen me associëren met elektrische auto’s. Maar ik ben altijd een prestatiemens en een autofreak geweest. Gezien het merk, de klanten en de beschikbare technologie, denk ik dat we de best mogelijke oplossing aan het ontwikkelen zijn voor Bugatti, dat tegenwoordig geen elektrische auto is. Het zal een dag zijn, maar niet vandaag.”
Exclusief: De afgeschoten toekomstplannen Bugatti
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!