BMW maakt zich op voor derde ronde X3
Het einde van de huidige generatie BMW X3 nadert. Volgend jaar mag de midsize SUV met pensioen. Op dit moment wordt druk gewerkt aan de finetuning van de volgende, alweer vierde generatie X3.
Er is veel beweging in de klasse waarin BMW met de X3 actief is. Mercedes-Benz bracht vorig jaar de GLC als opvolger voor de GLK op de markt en voegt daar de GLC Coupé aan toe. Audi laat nog dit jaar de opvolger van de Audi Q5 zien, terwijl Jaguar zich voor het eerst in de strijd mengt met de fonkelnieuwe F-Pace. Een nieuwe Volvo XC60 laat tot 2018 op zich wachten.
Gecamoufleerde koets
Het strijdwapen van BMW wordt fractioneel groter dan het bestaande model. Daar zijn nog geen officiële uitspraken over gedaan, maar als je naar de gecamoufleerde koets van de SUV kijkt, zie je dat de afstand van bumper tot bumper lijkt te zijn toegenomen ten opzichte van zijn voorganger, terwijl ook de afstand tussen de wielen groter oogt. De assen staan nu 2,81 meter uit elkaar. Binnen de herziene maatvoering van de X3 blijft het plaatsaanbod beperkt tot vijf. Het volume van de bagageruimte zou volgens de laatste berichten toenemen, mede door de grotere wagenlengte.
“Wanneer BMW groen licht voor de X3M geeft, als het al niet is gegeven, is niet bekend”
Onderhuids
De vorm van de carrosserie doet sterk denken aan die van het bestaande model, waarmee niet zo’n grote designstap wordt gezet als van de eerste naar de tweede editie. Hij volgt de ontwerp richting zoals ingezet met de nieuwe 7 Serie vorig jaar. Het onderscheid tussen tweede X3 en derde X3 zal meer ‘onderhuids’ liggen met nieuwe stappen op het gebied van veiligheid en connectiviteit.
LEES OOK: NIEUWE BMW M5 DRAAIT WARM OP NÜRBURGRING
Hybride en M
Naast de bekende vier- en zescilinders komt er een plug-in hybrideversie met een gecombineerde benzinemotor en elektro-unit. De aandrijflijn is bekend uit de 3 Serie. Ook voor het eerst wordt de X3 leverbaar in een M-uitvoering. Deze M40i kennen we min of meer al als de X4. Of er ook een hardcore M-uitmonstering onder de naam X3M wordt ontwikkeld, is volgens insiders nog niet bepaald. In beide gevallen is er sprake van een zescilinder turbomotor met een slagvolume van 3,0 liter. Wanneer BMW groen licht voor de X3M geeft, als het al niet is gegeven, is niet bekend. Mogelijk zorgt Mercedes met de GLC 63 AMG voor een definitieve ‘go’.
Spartanburg
Net als het huidige model zal BMW de productie van de X3 in het Amerikaanse Spartanburg onderbrengen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!