Vol-elektrische Mazda MX-30 is onderweg

De geschiedenisboeken van Mazda zullen voortaan 19 mei 2020 markeren als de dag dat de volledig elektrische MX-30 van het dit jaar jubilerende merk – want 100 jaar oud – van de band rolde. De Japanners nemen het model deze herfst in de verkoop.

Natuurlijk zijn de orderboeken van de Mazda MX-30 al geopend, maar de levering van de auto start pas rond oktober. Dat is een klein jaar nadat de auto voor het eerst werd getoond. Mazda presenteerde zijn eerste elektrische productiemodel op de Tokyo Motor Show 2019 in Japan. Dat klinkt heel vanzelfsprekend dat een Japans merk op een Japanse autotentoonstelling zijn nieuwste model met een voor het merk nieuwe aandrijftechnologie onthult, maar de fabrikant had in eerste instantie andere plannen. Vandaar dat de MX-30 zoals het op de Tokyo Motor Show debuteerde een showcar was. Die was compleet met de hand gebouwd, waarvan nog niet alles productierijp was.

Europese primeur

Exact dezelfde auto zou afgelopen maart op de Autosalon van Genève 2020 zijn Europese debuut beleven, ware het niet dat de Belgische importeur de MX-30 al op de commercieel zeer interessante Autosalon van Brussel in januari mocht tonen. Een geluk voor de liefhebbers uit België én Nederland, want de Geneefse autoshow ging uiteindelijk in zijn geheel niet door.

Actieradius Mazda MX-30

De MX-30 start zijn carrière als een volledig elektrisch aangedreven crossover. Hij beschikt over een 107 kW sterke elektromotor, die zijn energie haalt uit een 35,5 kWh lithium-ion accupakket. Met een volle batterij moet de MX-30 op papier een afstand van 200 km kunnen afleggen. Volgens Mazda is deze actieradius voldoende voor de gemiddelde elektro-autorijder, aangezien die uit onderzoek van Mazda dagelijks gemiddeld 48 km aflegt. Een grotere accu zou volgens het merk alleen voor een grotere belasting van het milieu zorgen, aangezien de productie en recycling van een 75 kWh-accupakket een CO2-uitstoot met zich meebrengt die gelijkstaat aan 80.000 km rijden in een Mazda 3 met dieselmotor.

Rotatiemotor als range-extender

Voor wie een grotere actieradius wil, komt Mazda in een later stadium met een REX-versie. De aanduiding staat voor Range Extender, een verbrandingsmotor die functioneert als aggregaat voor de elektromotor, waardoor het bereik van de aandrijflijn groter wordt. De Japanners kiezen voor een rotatiemotor. Met dat motorblok ontwikkelt Mazda momenteel ook plug-in hybridemodellen, die eveneens in een later stadium beschikbaar komen.

Thuishaven

De MX-30 rolt in de Ujina No. 1-fabriek in thuishaven Hiroshima, Japan, van de band. De geplande productie-aantallen geeft de fabrikant niet op, maar voor Europa zullen het er voldoende zijn om de gemiddelde CO2-uitstoot van het complete Mazda-programma tot 95 g/km te brengen.