Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 16 jul 2021
Leestijd: 2 minuten

Vloeken in de kerk? Ford GT40 gaat volledig elektrisch

Het elektrificeren van klassiekers is vandaag de dag de normaalste zaak van de wereld. Maar in sommige iconen moet je geen elektromotor en zware accu plaatsen, toch? Wel in de GT40, als het aan Everrati ligt.

Dat is een bedrijf dat je mogelijk al kent, want de Engelse firma bouwde in het verleden al elektro-auto’s van de Porsche 964, Land Rover Series IIA en Mercedes-Benz SL Pagode. Nu neemt het bedrijf dus nóg een icoon te grazen. Ook de legendarische Ford GT40 moet namelijk aan elektokracht geloven.

Mechatronik M-SL: Superster met V8 – Video

Geen originele GT40

Er is een flinke ‘maar’ voor de autoliefhebber: Everrati gebruikt geen originele GT40. En dus gaan er geen exclusieve en zeer geliefde exemplaren van het icoon verloren aan deze elektrische versie. Het zou bovendien een enorm kostbaar project voor de Britten worden, daar originele exemplaren van de Le Mans-ster peperduur zijn. Nee, voor de GT40’s werkt Everrati samen met Superformance. Da’s eveneens een zeer bekende partij, want die firma houdt zich bezig met het bouwen van replica’s, zoals namaak-GT40’s.

Ook jij kunt een Le Mans-winnende Ford GT40 kopen

Dat zijn prachtige kopieën, want elke GT40 van Superformance wordt gebouwd onder de licentie van General Motors en Safir GT40, de partijen die in het bezit zijn van het handelsmerk van de GT40. Elke auto wordt daarbij verkocht als een ‘rollend chassis’, waarna de klant zijn of haar eigen wensen door kan geven aan de fabrikant.

Batterij en gewichtsverdeling

En dan kunnen mensen er dus voor kiezen om een elektrische aandrijflijn in hun auto te laten plaatsen. Het eerste model met een dergelijke aandrijflijn zit al in de pijplijn, zo laat de partij weten. Over specificaties houdt het de kaken stijf op elkaar, al weten we door eerdere Everrati-projecten al dat het vermogen met gemak de grens van 500 pk passeert. Volgens de fabrikant is er “veel aandacht besteed aan belangrijke factoren als de locatie van de batterij en de gewichtsverdeling, om het karakter en de ziel van het origineel te behouden en te versterken”.

Wanneer de eerste elektrische GT40 klaar is, blijft nog even onduidelijk. Ook is het niet bekend hoeveel exemplaren beide partijen gaan bouwen, alsmede de prijs die ze ervoor vragen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.