Het is een dikke week nadat Renault het doek van de Mégane R.S. op de IAA-autoshow in Frankfurt trok, maar over de volgende generatie wordt al gesproken. Weliswaar nog niet heel specifiek. De verwachting van de ingenieurs is dat de nieuwe Mégane R.S. de laatste editie is met louter een verbrandingsmotor als aandrijfbron.

 

Daarmee volgt de R.S.-uitmonstering de lijn die Renault voor zijn modellen heeft uitgestippeld. Alle nieuwe modellen zullen een vorm van elektrificatie krijgen. Dat kan mild hybrid zijn, maar ook een elektrokrachtbron naast de verbrandingsmotor. De verwachting van Renault Sport-directeur Patrice Ratti is dat die ontwikkeling zich doorzet in de sportieve modellen van het merk. Hij geeft aan dat het geen verkeerde koers is, als je weet dat de mild hybrid-techniek voor een vermogensboost kan zorgen, wat de auto weer extra potent maakt.

Efficient

Nu heeft Renault Sport niet het doel de sterkste versie per klasse aan te bieden. Het gaat volgens Ratti om het grootste rijplezier en de snelste rondetijd op een circuit. “Tien, twintig peekaa kun je op het circuit compenseren door een goed en efficiënt weggedrag te bieden”, aldus de topman. En hoe ziet hij het gewicht van de auto? De vierwielbesturing 4Control verhoogt het wagengewicht van de Mégane R.S. toch? “Het is extra ballast, maar in dit geval speelt dat geen doorslaggevende rol in een snelle rondetijd. 4Control zorgt voor extra rijplezier en dat is wat voor ons belangrijk was om te bieden.”

Tot 300 PK

Op de IAA 2017 schittert momenteel de R.S.-versie met een 280 pk sterke 1.8-viercilinder turbomotor. Je hebt keuze uit een handgeschakelde zesbak of een automaat met dubbele koppeling en zes versnellingen. Je kunt bovendien kiezen uit twee onderstellen, een standaard sportonderstel en het Cup-chassis. Laatstgenoemde hangt de koets iets lager boven het asfalt en kent een stuggere afstelling. Over een jaar komt er een smaak bij. Dan lanceert Renault de Trophy-uitvoering. Dat recept is bekend. De versie is iets lichter en levert meer vermogen, in het geval van de Mégane R.S. 300 pk om precies te zijn.

LEES OOK: RENAULT MÉGANE R.S. IS HEET EN BREED

Voordat het zover is, start Renault eerst de productie van de nu voorgestelde Mégane R.S. met 280 pk sterke turbomotor op. Vanaf februari rolt ion Spanje de R.S.-versie van de band. In eerste instantie zijn alleen de handgeschakelde types beschikbaar. De uitvoering met automaat wordt twee maanden later in productie genomen. De prijzen zijn nog niet bekend.