Tijanni van Groeningen
Tijanni van Groeningen Sport 13 jun 2022

Vijfklapper voor Toyota: deze Le Mans winnaars gingen de Japanners voor

De 24 uur van Le Mans is dit jaar weer in het voordeel van Toyota beslecht. Voor de vijfde keer op rij wel te verstaan. Dat klinkt als een bovenmenselijk prestatie, maar het is niet de eerste keer dat het een fabrikant het lukt om de belangrijkste podiumplek vijf keer op rij te bestijgen. Deze vier merken gingen Toyota voor.

Ferrari – ’60-’65

Toyota heeft er nog één nodig om Ferrari te evenaren. De Italiaanse fabrikant reeg begin jaren ’60 de titels aaneen met hun 250’s. In totaal reden er 26 (!) variaties van de 250’s rond op het circuit in de zes edities van Le Mans in die periode. Vier van de zes overwinningen werden behaald door deze legendarische modellen. De inmiddels onsterfelijke auto’s werden zo genoemd vanwege het volume per cilinder in de V12 motor.

jaar Model Chauffeurs
1960 Ferrari 250 TR59/60 Paul Frère
Olivier Gendebien
1961 Ferrari 250 TRI/61 Olivier Gendebien
Phil Hill
1962 Ferrari 330 TRI/LM Spyder Olivier Gendebien
Phil Hill
1963 Ferrari 250 P Lorenzo Bandini
Ludovico Scarfiotti
1964 Ferrari 275 P Jean Guichet
Nino Vaccarella
1965 Ferrari 250 LM Masten Gregory
Ed Hugus

Ook de laatste raceauto van Ferrari met het blok voorin, de 330 wist winst te behalen. Ditmaal in 1962. Twee jaar later deed er ook een 330 mee, maar toen ging de winst naar een Ferrari 275 P, de opvolger van de 250 P met een grotere motor en aangepaste carrosserie.

Porsche – ’81-’87

Tussen ’81 en ’87 domineerde Porsche de 24 uur van Le Mans. Geen enkel ander merk won vaker dan zeven keer achter elkaar de uitputtingsrace. In 1981 besloot de Duitse fabrikant ondanks de winst dat jaar toch een compleet nieuwe auto te ontwikkelen voor de volgende editie van Le Mans. Het resultaat was de legendarische 956, die maar liefst vier keer achter elkaar aan het langste eind trok in de edities die daarop volgden.

jaar Model Chauffeurs
1981 Porsche 936/81 Derek Bell
Jacky Ickx
1982 Porsche 956 Derek Bell
Jacky Ickx
1983 Porsche 956 Hurley Haywood
Al Holbert
Vern Schuppan
1084 Porsche 956B Klaus Ludwig
Henri Pescarolo
1985 Porsche 956B Paolo Barilla
Klaus Ludwig
John Winter
1986 Porsche 962C Derek Bell
Al Holbert
Hans-Joachim Stuck
1987 Porsche 962C Derek Bell
Al Holbert
Hans-Joachim Stuck

De 956 gebruikte dezelfde 2,65-liter twinturbo motor als zijn voorganger met evenveel pk (620). Voor de rest was alles echter splinternieuw. In 1983 waren 9 van de 10 (!) auto’s die over de finish denderden, een Porsche 956.

Audi – 04-’08

In 2005, was het na een serie van vijf overwinningen in zes jaar, tijd voor een opvolger voor de Audi R8 LMP. Ondertussen had Audi de ontwikkeling van de fonkelnieuwe R10 TDI al aangekondigd. Een model dat de aankomende drie jaar Le Mans zou domineren. Dit jaar won Tom Kristensen overigens zijn zevende titel wat hem op dat moment de meest gedecoreerde Le Mans chauffeur ter wereld maakte.

jaar Model Chauffeurs
2004 Audi R8 Seiji Ara
Rinaldo Capello
Tom Kristensen
2005 Audi R8 JJ Lehto
Tom Kristensen
Marco Werner
2006 Audi R10 TDI Frank Biela
Marco Werner
Emanuele Pirro
2007 Audi R10 TDI Frank Biela
Emanuele Pirro
Marco Werner
2008 Audi R10 TDI Tom Kristensen
Rinaldo Capello
Allan McNish

De R10 turbodiesel met V12 won zijn debuutrace en bleek een groot succes. De drie coureurs van de R10 werden de eerste die Le Mans wonnen in een auto die op diesel reed.

Audi – ’10-’14

Audi heeft aardig wat hoogtijdagen gekend. Zo blijkt uit het feit dat ze nog een keer in dit lijstje voorkomen. Audi won Le Mans ditmaal vier keer op een rij in de R18. In 2010 werd de auto voorgesteld in Ingolstadt als opvolger van de vorige winnaar, de R15. De R18 TDI was de derde dieselauto waarmee Audi Le Mans inging en won meteen op zijn debuut in 2011. In 2012 was het de beurt aan de hybride e-tron quattro.

jaar Model Chauffeurs
2010 Audi R15 TDI Plus Timo Bernhard
Romain Dumas
Mike Rockenfeller
2011 Audi R18 TDI Marcel Fässler
André Lotterer
Benoît Tréluyer
2012 Audi R18 e-tron quattro Marcel Fässler
André Lotterer
Benoît Tréluyer
2013 Audi R18 e-tron quattro Loïc Duval
Tom Kristensen
Allan McNish
2014 Audi R18 e-tron quattro Marcel Fässler
André Lotterer
Benoît Tréluyer

Ook deze Audi boekte grote successen. In 2014 boekte de hybride R18 Audi’s voorlopig laatste overwinning op Le Mans. Daarmee blijft Audi steken op 13 overwinningen. Een keurige tweede plaats achter Porsche (19).

Toyota – ’18-’22

Toyota pakte tussen 2018 en 2020, drie keer op rij de winst op Le Mans in de TS050 Hybrid. Dit model werd in 2016 al geïntroduceerd, maar moest dus twee jaar wachten op zijn eerste overwinning. De TS050 gebruikt een 2,4-liter twinturbo V6. De TS050 kent ook wat Nederlandse input, want Nyck de Vries mocht de auto testen. In 2018 was Toyota pas de tweede Japanse fabrikant die Le Mans wist te winnen na Mazda in 1991.

jaar Model Chauffeurs
2018 Toyota TS050 Hybrid Fernando Alonso
Sébastien Buemi
Kazuki Nakajima
2019 Toyota TS050 Hybrid Sébastien Buemi
Kazuki Nakajima
Fernando Alonso
2020 Toyota TS050 Hybrid Kazuki Nakajima
Sébastien Buemi
Brendon Hartley
2021 Toyota GR010 Hybrid Mike Conway
Kamui Kobayashi
José maría López
2022 Toyota GR010 Hybrid Sébastien Buemi
Brendon Hartley
Ryo Hirakawa

In 2021 vond Toyota het tijd voor een upgrade en kwamen ze met de GR010 op de proppen. Dit 671 pk-sterke beest heeft nu tot twee keer toe de dienst uitgemaakt tijdens Le Mans. De twee Toyota’s die afgelopen zaterdag en zondag meededen waren aan elkaar gewaagd, maar uiteindelijk ging #8 met drievoudig winnaar Brendon Hartley achter het stuur als eerste over de finish. Een vijfklapper dus. Welke  fabrikant volgt?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Vijfklapper voor Toyota: deze Le Mans winnaars gingen de Japanners voor
Sluiten