Autovisie
Autovisie Nieuws 26 okt 2021

Vijfde generatie Range Rover is toch echt compleet nieuw

Wie de voorzijde van de nieuwste generatie Range Rover bekijkt, denkt mogelijk dat het de bestaande editie met een facelift is. Toch is de SUV compleet nieuw ontwikkeld. Hij verschijnt ditmaal ook als zevenzitter, met een elektrische aandrijflijn en met een V8-motor van BMW.

Nee, de Range Rover is niet naar een verkleedpartijtje geweest. De lichtunits doen anders vermoeden, maar behalve de grille en lampen is alles anders aan de luxueuze SUV. Hij staat op een kakelvers platform, dat Land Rover MLA heeft gedoopt. De Engelsen zeggen dat het exclusief voor hun topmodel is, is werkelijkheid komt het in licht aangepaste vorm ook voor andere Land Rover-producten beschikbaar. De bodemsectie is nu geschikt voor een elektrische aandrijflijn. In 2024 moet die elektroversie op de markt komen. range rover 5th generation

Tot die tijd kan er ook elektrisch worden gereden, zij het in combinatie met een zescilinder verbrandingsmotor. Om de volgende stap in elektrificatie mogelijk te maken, staan de wielen verder dan ooit uit elkaar. Er kwamen de nodige centimeters tussen de assen bij. Overall groeide de Range Rover eveneens. Het blijft weliswaar beperkt tot 5 cm, het maakt de langste versie van de SUV liefst 5,25 meter lang! De basismaat is reeds 5,05 meter met een wielbasis van 2,997 meter. De assen van de verlengde uitgave staan 20 cm verder uit elkaar, waardoor ook de wagenlengte van de LWB gedoopte versie een vijfde meter toeneemt.

Fraaie detaillering

Het ontwerp volgt de vertrouwde lijnen van de vorige generatie Range Rover. Normaliter zorgt de designafdeling, waarvan een deel van het team ook aan de vierde editie werkte, voor een revolutie. De evolutie zit in de algemene lijnvoering. De revolutie zit ditmaal in de detaillering van de koets. De bekende opliggende motorkap is behouden gebleven, maar de hoogte ervan is met 50% gereduceerd, zoals ook de ruimte tussen de voorste met de helft is ingenomen. Door de hogere motorkapnaad loopt de taillelijn hoger over de flank, die verder gevrijwaard is van de nodige poespas. De strakke carrosseriepanelen worden evenmin onderbroken door deurgrepen. Land Rover kiest voor verzonken hendels, die zodra de sleutel in de buurt is tevoorschijn komen. Een mooi detail is de overgang van de deurpanelen in de zijramen. Een traditionele strip ontbreekt, waardoor de twee fraai in elkaar overgaan. De zijruiten zelf liggen eveneens in elkaars verlengde. Ook hier is de gebruikelijke afwerkingsstrip achterwege gelaten, zoals Porsche doet op de Panamera ook doet. Bij de Engelse SUV ziet het er net wat beter uit, omdat de glasdelen in elkaars verlengde liggen en niet onder een andere hoek staan à la Panamera.

Range Rover viert verjaardag met een eerbetoon aan het origineel

Flinterdunne lichtunits

Waar het front duidelijke overeenkomsten met de vorige editie heeft, toont ook de achterzijde het vertrouwde lijnenspel van een Range Rover. Door de bijzonder flinterdunne lichtunits in een zwart kader te verwerken heeft de nieuweling een eigen uitstraling. De achterklep is uiteraard in tweeën gedeeld, waarbij het onderste deel geheel volgens Engelse traditie naar beneden toe opent. Zo ontstaat een kortere achterklep en kan het onderste deel als zitmogelijkheid worden gebruikt. Optioneel kun je zitkussens voor twee personen krijgen. Het bagagevolume is groter dan voorheen. In de lange versie plaatst Land Rover desgewenst twee achter stoelen. Ze zijn niet beschikbaar voor de korte variant, aangezien de fabrikant van mening is dat in die carrosserieversie niet hetzelfde comfort kan worden geboden. De drie zitrijen staan overigens in theateropstelling. Achterin zit je 4,2 cm hoger dan voorin.

Vier zitplaatsen en een koelkast

Het complete interieur oogt moderner. Achter het stuurwiel monteert Land Rover een digitaal display. Een tweede scherm bevindt zich centraal tegen in plaats van ín het dashboard. De ronde draaiknop voor het bedienen van de automatische transmissie heeft plaatsgemaakt voor een selectiehendel, die desgewenst in keramiek wordt uitgevoerd. Land Rover claimt een heel laag geluidsniveau in het interieur. Niet alleen heeft het merk dat bereikt door dubbel glas, ook door een speakersysteem dat de hoge en lage frequenties elimineert. Het maakt een intercomsysteem tussen de eerste en derde zitrij overbodig, aldus de fabrikant. Bij de zevenzitter beschik je over een 2+3+2-stoelopstelling. De vierzitter maakt gebruik van twee zitrijen waarbij de vier inzittenden ieder een eigen (elektrisch bedienbare) stoel beschikken. Zowel de voorste als achterste stoelen worden gescheiden door een middentunnel. In het achterste deel brengt Land Rovers Speciale Operations-afdeling op speciaal verzoek een koelkastje met elektrisch bedienbaar schuifdeur onder. Kristallen glazen krijg je er vervolgens bij cadeau. Wat de bekleding betreft, biedt Land Rover onveranderd leder aan. Als alternatieven zijn er nep-leder en wol.

First Edition

Voor de aankleding biedt Land Rover naast de korte en lange wielbasis, een eigen 3.0 zes-in-lijn (benzine en diesel) en een van BMW afkomstige 4.4 V8 en de vier-, vijf- en zevenzitter ook verschillende uitrustingsniveaus, SE, HSE, SV en Autobiography. Ter gelegenheid van de marktintroductie staat er ook een First Edition op de prijslijst. De SV zal overigens direct op de eerste prijslijst vermeld zijn, maar de levering start drie maanden na de andere versies.