Vijf vragen aan Rolf Frech, ontwikkelingsbaas Bentley
Engineers en de marketingafdeling van Bentley waren het tijdens de ontwikkeling van de Bentley Bentayga niet altijd met elkaar eens. Ontwikkelingsbaas Rolf Frech vertelt over meningsverschillen.
Was het nodig om offroadfuncties toe te voegen?
“Ja en nee. Wij realiseren ons ook dat niet alle klanten offroad gaan rijden met hun Bentayga. Maar ook niet alle klanten gaan met hun Bentayga het circuit op. Dat is dezelfde kwestie. Mensen houden van het idee dat de auto het kan. We spreken overigens uit ervaring dat vooral klanten in het Midden-Oosten met hun families vaak gaan picknicken in de zandduinen, dus daar rijden meer mensen wél offroad. Omdat het ontwikkelen van een échte offroader in de doelstellingen stond, hebben we het meegenomen in het ontwikkelingstraject.”
Waarom niet alleen een vijfzitter?
“Het brengen van een vier- of vijfzitter was een discussiepunt. Uiteindelijk hebben we besloten om beide te doen, zodat de klant kan kiezen wat hij of zij wenst. Vanuit de Verenigde Staten is er veel vraag naar een zevenzitter, vandaar dat we binnen een jaar een 5+2-zitter introduceren.”
“Niet iedereen rijdt offroad en niet iedereen rijdt op het circuit”
Gesloten op glazen dak?
“De marketingafdeling had liever gezien dat we de Bentayga van een normaal dak zouden voorzien. Na een hoop discussie hebben we besloten om toch voor een glazen dak te kiezen, ook al wisten we dat we dan extra veiligheidstesten moesten doen en extra moesten investeren. Zo’n glazen dak past echter beter bij Bentley.”
Koolstofvezel of aluminium?
“Omdat we hebben gekozen voor het MLB-platform waren we automatisch verbonden aan de mix van staal en aluminium. De hele koets is overigens ook gemaakt van aluminium. Dit materiaal vervangen door koolstofvezel had qua gewichtsbesparing niet veel opgeleverd, het was bovendien kostbaarder geweest. Onder de motorkap zijn overigens wel een aantal koolstofvezel onderdelen gebruikt, al is het merendeel van aluminium en staal. De schermen en motorkap van koolstofvezel maken zou niet handig zijn, omdat dat anders het productieproces flink zou vertragen. Aluminium is beter.”
Wanneer start de productie van de Bentayga?
“De auto wordt al gebouwd. Allereerst produceren we 608 exemplaren van de Bentayga First Edition die overigens allemaal al zijn vergeven. Het aantal van 608 stuks aantal is overigens een verwijzing naar de W12 die 608 pk levert.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver