Vijf vragen aan designbaas Alpine Antony Villain
Volgens Alpines designbaas Antony Villain is het idee van de autobouwer niet om auto’s op karpetten te tonen op autoshows. Alpines zijn gemaakt om te rijden. In een interview met Goodwood Road & Racing doet de designer een boekje open over de aankomende sportwagen.
Wat maakt de nieuwe Alpine Frans?
“Het is een feest om te rijden. De auto heeft typisch Alpine-rijgedrag. Heel communicatief. Je krijgt dus veel feedback. Het is ook een elegante auto. We willen niet een al te agressieve of arrogante auto maken. Al deze zaken zijn onderdeel van het DNA van Alpine.”
Maar hij heeft geen motor achterin?
“Klopt, maar er zijn ook Alpines met een middenmotor geweest. Bovendien denk ik dat een middenmotor beter is.”
Welke aanpassingen moet je doen om deze auto in productie te laten gaan?
“Behoorlijk veel aanpassingen. De auto heeft nog geen koplampen, achterlichten, geen interieur en de motor die we gebruiken is nog niet de daadwerkelijke productieversie. We werken nog steeds aan de aerodynamica en het interieur. We hebben er een driveable showcar van gemaakt zodat we hem tot leven konden wekken.”
Welke aspecten van het design zijn typisch Alpine?
“De lage achterkant geven de auto een druppelvormige koets. Dat is typisch Alpine. En de achterruit natuurlijk, net als de kenmerkende verlichting voor. Mijn favoriete standpunt om de auto te bekijken is achteraan. Daar zie je de lage kont en dikke wielkasten het beste. We hebben de auto zo ontworpen dat ‘ie niet alleen in Frankrijk succesvol kan zijn. De auto is met de wereld als uitgangspunt vormgegeven. We moeten het merk openstellen aan de hele wereld.”
Is Alpine bekend genoeg buiten Frankrijk?
“Nee, op dit moment niet. In Engeland geniet het merk bekendheid en ook in Duitsland een beetje. Buiten de Europese grenzen is Alpine helemaal niet bekend.”
Bron: Goodwood Road & Racing
Lees ook:
Ook interessant
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden