Autovisie
Autovisie Nieuws 22 aug 2020

Vijf redenen waarom je (niet) een tweedehands Porsche 911 996 moet kopen

Wie betaalbaar in een Porsche 911 wil rijden, komt al gauw bij de 996-generatie uit. Wij geven je vijf redenen waarom je (niet) zo’n auto moet kopen.

Als de Porsche 996 verschijnt, is de kritiek niet van de lucht. “Geen echte 911”, is het onverbiddelijke oordeel van schuimbekkende Porsche-puristen. Van de watergekoelde boxermotor tot het compleet nieuwe ontwerp van Harm Lagaay, dat sterk leunt op de voordeligere Boxster, in hun ogen deugt werkelijk niets aan het model.

Nog steeds staat de 996-generatie niet bovenaan de lijst met meest geliefde Porsches. En daarom is-ie nog relatief betaalbaar. Maar waarom moet je nu (niet) voor zo’n auto gaan?

Plus: een echte Porsche 911

De Porsche 996 is een miskend multitalent. De standaard Carrera (4) is zeer toegankelijk en combineert sportautoprestaties met grote gebruiksvriendelijkheid. De modellen met twin turbomotor (Turbo, Turbo S, GT2) zijn extreem krachtig en bijna overdadig voor straatgebruik; de GT3 werd ontwikkeld voor het circuit en is daarbuiten minstens zo spectaculair. Laat je niet misleiden door alle zogenaamde Porsche-kenners: de 996-generatie is een rasechte 911.

Plus: gunstige prijzen

Omdat-ie door allerlei kenners zo wordt ‘gehaat’, is het dus geen geliefde Porsche. Momenteel is de aandacht gevestigd op andere modelgeneraties, zoals de oudere 993 of nieuwere 997. En daarom is deze 996-generatie nog relatief betaalbaar. Het is met afstand de goedkoopste 911 die je kunt kopen, want prijzen beginnen al bij €20.000,-. Let wel op: dan heb je te maken met basisversies en hoge kilometerstanden. Maar ook specialere, jongere en goed onderhouden 996’en zijn véél betaalbaarder dan menig 911.

Plus: gebruiksvriendelijke auto

Net als alle Porsches is de 996-generatie een heel gebruiksvriendelijke auto. Wie wil, kan met gemak elke dag in een 911 als deze rijden. Bovendien was-ie ten tijden van z’n marktintroductie veel praktischer dan zijn voorgangers. Hij kreeg namelijk een ruimer interieur met een betere zitpositie voor lange bestuurders. Ook het dashboard was veel overzichtelijker dan voorheen en Porsche leverde zelfs ruitenwissers die hun naam waardig waren.

Min: duur om in te rijden

Laat je overigens niet zomaar verleiden door die ‘lage’ aanschafprijzen: de 996 – en een Porsche in het algemeen – is een dure auto om in te rijden. Dat betekent dat onderhoud al heel snel heel duur wordt, en dat je wat vaker naar de garage moet dan met de gemiddelde Suzuki Swift. Ongeacht de gekozen uitvoering, motorisering, kilometerstand of bouwjaar is de aanwezigheid van een sluitende en verifieerbare onderhoudshistorie cruciaal voor jouw portemonnee.

Min: heel veel dubieuze import

En daarmee komen we aan bij het vijfde punt van deze lijst: alle dubieuze import die op onze markt verschijnt. Dat zorgt ervoor dat je veel 996’en vindt zonder onderhoudshistorie, zodat je niet weet wat voor auto je koopt. Een 996 zonder geschiedenis is een groter risico dan investeren in Griekse staatsobligaties: alleen geschikt voor politici en beroepsgokkers. Het beste adres voor een goede 996 zijn officiële Porsche-dealers en merkspecialisten. Wie elders of zonder garantie koopt, moet beslist een aankoopkeuring laten uitvoeren. Bedenk dat een uitmuntende 911 nooit goedkoop is – een slechte is een bodemloze put.

PORSCHE C4_03

Aandachtspunten Porsche 911 996

  • Belangrijke (want dure) aandachtspunten zijn lekkende krukaskeerringen, cilinderwandslijtage en speling op het tussenaslager.
  • Andere mogelijke mankementen zijn lekkende expansievaten en radiateurs en defecte koelventilatoren. Een hakende tweede versnelling duidt op een zwaar leven (en een aanstaande bakrevisie).
  • Tiptronic-bakken en het 4WD-systeem hebben tijdig verse olie nodig.
  • Een krakende vooras ligt meestal aan versleten draagarm- of stabilisatorrubbers.
  • Controleer in het interieur de werking van knoppen, schakelaars en comfortsystemen. Defecte elektrische raambediening kan duur uitpakken.